Rätstickad mössa och vantar till bebis

Eftersom jag ska få en vinterbebis så gäller det att vara förberedd. Efter att jag gjort min filt av mormorsrutor hade jag lite rött merinoull kvar. Så jag började sticka en mössa. Mönstret hittade jag i handarbetetsbibliotek som är en pärmserie med massa olika mönster från 70-talet som jag har fått från min mormor och från loppis.

Jag insåg ganska snabbt att garnet inte skulle räcka, så jag kom på att det skulle bli snyggt att kombinera med oranget, så jag gjorde ena sidan röd och andra sidan orange med några ränder som varvas på mitten.

Mössan stickas i rätstickning hela vägen. Man stickar den som ett långt stycke (tänk halsduk) men man ökar i ena änden och minskar i andra änden så den blir snedställd, sedan ändrar man och minskar fram och ökar bak, vilket ger flikarna. Sedan syr man ihop den bak. På garnstudio har de en liknande mössa med beskrivning.

Vantarna stickas också i rätstickning. Jag hade lite rött garn kvar så det blev lite randning även där. Vantarna är för 2-6 månader och stickas på följande sätt:

Lägg upp 30 m ganska löst på stickor 4 (garnets masktäthet ska vara 24 m rätstickning =10 cm) Sticka rätstickning.

När vanten mäter 6 cm byt till stickor storlek 3 och sticka resårstickning, 1 rm, 1 am, sticka i 7 varv.

Byt tillbaka till stickor 4 och sticka rätstickning i 6 cm.

Börja avtagning genom att sticka 4 rm, ta ihop följande två maskor och fortsätt så varvet ut. Sticka nästa varv vanligt, nästa varv stickas 3 rm sedan stickas följande två ihop. Fortsätt på samma sätt (minska antalet maskor mellan de som tas ihop på varje varv)

När 5 maskor återstår dra tråden igenom dem och dra åt och fäst.

Kasta ihop vanten på rätsidan.

Klart!

Eftersom jag inte har någon bebis att prova på vet jag inte än om storlekarna är bra, men i och med att det är stickat så är det rätt flexibelt och stretchbart. Nu fortsätter nästa bebisstickprojekt som är ett par byxor, kommer snart upp här.

/Sofia

6 svar to “Rätstickad mössa och vantar till bebis”

  1. […] att ha avslutat mössan och vantarna hade jag en del oranget garn kvar. Inte så mycket att det skulle räcka till en halsduk, men väl […]

  2. […] Vi har haft problem med att hitta en mössa i rätt storlek till vår lille son. Den orangea hjälmmössan som jag stickade i höstas är alldeles för stor, en hjälmmössa som min mamma stickade är lite […]

  3. dom är fina men jag behöver en liten mindre mössa.

  4. jag får tyvärr ett kusinbarn i juni.

  5. It’s truly very complicated in this full of activity life to listen news on Television, thus I simply use web for that reason, and take the newest news.

  6. Fantastic goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are
    just extremely wonderful. I really like what you have acquired here, certainly like what you’re stating and the way in which you say it.
    You make it entertaining and you still care for to keep it smart.
    I can’t wait to read far more from you. This is actually a wonderful site.

Lämna en kommentar