Tjock hjälmmössa

Vi har haft problem med att hitta en mössa i rätt storlek till vår lille son. Den orangea hjälmmössan som jag stickade i höstas är alldeles för stor, en hjälmmössa som min mamma stickade är lite mindre, men lite för lång så den ligger korvad högst upp på honom när han ligger i vagnen. Och hjälmmössan som min mormor stickade till min mamma när hon var bebis är för liten, vilket den har varit för alla bebisar som har varit tilltänka till den.

p2080264

Så det jag har gjort är att sticka en ny. Jag provade att sticka i ett tjockt garn för att det skulle gå snabbt. Jag använde samma mönster som förra gången, men jag använde garnet Eskimå från garnstudio och stickor 8. Så istället la jag upp 12 maskor och gjorde tillägg och ihoptagningar en maska in, iställt för två som i mönstret.

p2080270

Slutligen så flätade jag en fyrfläta med de båda färgerna. Jag tror han kommer passa bra i sin grå och rosa randiga mössa. Just nu ligger han och sover, så jag har inte provat än, men den är i varje fall mindre än den min mamma stickade.

Nästa projket blir nog att sy ett bärskydd som man spänner på bärsele/bärsjal så man kan gå ut i kylan med honom utan att behöva ha honom i vagnen.

/Sofia

Kommentera

