Bebisfilt av mormorsrutor färdig

Nu är jag klar med min filt av mormorsrutor

Den består av 150 rutor, 10 st av varje modell. Jag valde att ha färgerna för sig och vid varje varv skjuta fram en ruta. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Storleken på filten blev ungefär 70 cm x 120 cm, men eftersom det är ull så beror det lite på hur man drar i den. Garnåtgång har varit 150 g per färg, totalt alltså 450 gram garn, och jag använde merino ull som är en extra mjuk ull (och dyrare såklart…)

Hur gör man då mormorsrutor och hur monterar man ihop det till en filt?

Jag hittade en schyst, pedagogisk pdf där det står bra beskrivet hur man virkar, titta här.

Jag hade tänkt att fota steg för steg, men antingen blev inte bilderna nå bra eller så fotade jag inte just då för jag satt på jobbet utan kamera.

När jag sedan skulle montera ihop alla rutor så använde jag en stoppnål. Jag använde den sparade garnbiten vid avslutet och kastade ihop kanten med den som jag ville ha bredvid. Jag valde att kastsy på framsidan, bitarna låg alltså aviga mot aviga.

När jag hade sytt ihop alla raddor började jag det mödosamma arbetet med att sy ihop alla 10 raddor. Även här valde jag att kasta ihop de. Men jag använde en och samma garn till alla sammar. Huvudanledningen var att det bara var det röda garnet jag hade nått kvar på och i och med att det skulle bli mycket byte av tråd så blev det smidigast att använda samma färg. Eftersom jag kastar på framsidan så syns det, framförallt där det är vita eller svarta rutor som sys ihop, men jag tycker det blev snyggt med lite ränder från det. Jag prövade att smygsy från baksidan, men då syntes ändå den röda tråden igenom, så då tyckte jag det var lika bra att göra det snygg och tydligt istället för fult och vagt.

Det enda som återstår nu på filten är att fästa alla hundratals trådar på baksidan, men nu när alla delar sitter ihop och den är användbar så känns det inte lika angeläget längre, men alla trådar ska vara fästa innan bebisen kommer. Och nu kan jag äntligen påbörja nästa projekt, vet inte om det kommer bli en sydd trikå body eller en stickad kofta. Om någon som läser här har tips på bra sidor med beskrivningar (både sömnad, virkning och stickning) av bebiskläder så tar jag gärna emot tips!

10 svar to “Bebisfilt av mormorsrutor färdig”

  1. […] fäste dock oändligt många trådar på sin filt . Jag virkade lite på min egen filt av […]

  2. […] jag ska få en vinterbebis så gäller det att vara förberedd. Efter att jag gjort min filt av mormorsrutor hade jag lite rött merinoull kvar. Så jag började sticka en mössa. Mönstret hittade jag i […]

  3. Vilka konstverk du gör! Jag är imponerad! Jättebra sida med tips o hjälp! MVH emelie

  4. […] är den full med garn och mormorsrutor, det ska bli en ny filt men den här gången mer nördig, inspiration härifrån. Tetris passar mycket bra för en […]

  5. Googlade på mormorsrutor och hittade din fantastiska bebisfilt. Jag undrar bara vilken tjocklek på nål och garn du använt.

    Tack på förhand för svar!

    /Maria

  6. fittforcefive Says:

    Vilka svåra frågor du ställer, jag kommer faktiskt inte ihåg, men om jag skulle gissa var det en storlek 3 på virknålen vilket var den rekommenderade storlekten till garnet. Men det kan lika gärna ha varit en storlek större, men mellan 3-4 måste det ha varit.

    Och tack för att du gillade filten 🙂

  7. Åh, tack för svaret. Då var det alltså inte tunnaste typen av babyull i alla fall. Jag ska titta efter garnet du använde i affären idag och se om jag blir klokare. Håller precis på att slutföra en filt i mormorsrutor och ska genast börja på en ny liknande din(många kompisar som får barn).

  8. Hej,

    ville bara visa att jag länkat till er blogg när jag publicerat min snarlika filt.

    Tack för inspirationen!

    /Maria

Kommentera

