Stickade babysockor – så här gör du!

Utifrån den schyssta förklaringen som Sofia har lagt upp här på bloggen stickade jag två baby-sockor. Snabbt gick det! på en kväll hade jag båda sockorna färdiga. Prova själv om du har lust, förklaringen hittar du här.

Det enda som jag la till var ett snöre att knyta sockan med. Jag trädde en lagom lång bit garntråd  igenom varje socka med hjälp av en virknål.

Sedan trädde jag på några pärlor och knöt en knut i varje ände av trådarna.

Rätt gulliga, va? Tack Sofia för att du la upp mönstret!

/Martina

7 svar to “Stickade babysockor – så här gör du!”

  1. Hej ! Jag håller på att försöka lära mig sticka och har börjat nu i dagarna.. Försökt mig på att sticka efter mönstret på dessa bebissockar.. men fastnat på detta..

    ”Sticka 3 cm med räta m på varje v över alla m samtidigt som det efter 1½ cm avmaska på vartannat v så här till färdigt mått: avm 1 m i början och slutet av arb och sticka 2 rm tills på varje sida om de 1 mittersta m.”

    ska jag först sticka 1,5c,… och sedan efter det börjar avmaska på resterande 1,5cm?

    Avmaska en maska i början och en i slutet av arbetet…så långt är jag med..”2räta maskor tillsammans på varje sida om de 1 mittersta m” vad menas med det ? försök gärna förklara så även en dumstrut som jag förstår….

    Hoppas ni svarar snart, kan knappt vänta tills jag får hugga tag i stickningen igen !

  2. har PRECIS samma undran som ovan. tacksam för svar för det är väldigt fina sockar

  3. fittforcefive Says:

    Jag svarade i det inlägg som var steg för steg-beskrivning, men det kanske inte var så tydligt och korrekt när jag läser det igen.

    Det du ska göra är:

    Det det betyder är att du under de kommande 3 centimeterna ska sticka klart hela strumpan. detta gör du genom att först sticka räta i 1,5 cm. sedan ska du börja avmaska. Du avmaskar både i början, slutet och mitten av stickningen på vartannat varv. Avmaska i början och slutet och i mitten gör du så här: sticka två maskor tillsammans, detta ska du göra på strumpans mitt, på var sida om mittersta maskan.

    /Sofia

  4. jätte fina sockar jag jag hoppas de inte är så svåra att göra..

    Sen har jag ett tips till dig som håller på med stickning/virkning/brodera då kan du joina min webbtidning som kommer skickas ut via mail som jag behöver folk till

    skriv ett mail till tidningens mail om du vill vara med handarbete2011@hotmail.com
    Jag behöver fler som vill vara med

  5. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wished to mention
    that I’ve really enjoyed surfing around your weblog posts. In any case I will be subscribing for your rss feed and I hope you write once more very soon!

  6. Hej! Är nu på min tredje socka! Har bara stickat rätstickning i skolan så är nybörjare! •Jag undrar hur du fäster alla trådar för att det ska bli så snyggt som möjligt?
    •Och hur gör du när du ska trä i tråd i 7 maskor på varje sida? Tar du en ny tråd när du ska sticka tungan eftersom den ”ordinarie” tråden sitter ju höger om de 7 maskorna jag satt en tråd igenom! Hur gör jag?
    •Jag undrar oxå hur man får sulan platt? Min ser jätte bullig ut under foten och den blir inte platt 😦 Hoppas verkligen du kan svara på dessa 3 frågor! Mvh Emelie

  7. Hej! Jag provar att skicka detta igen då jag jätte gärna vill att du svarar! Vore super snällt! ”Är nu på min tredje socka! Har bara stickat rätstickning i skolan så är nybörjare! •Jag undrar hur du fäster alla trådar för att det ska bli så snyggt som möjligt?
    •Och hur gör du när du ska trä i tråd i 7 maskor på varje sida? Tar du en ny tråd när du ska sticka tungan eftersom den ”ordinarie” tråden sitter ju höger om de 7 maskorna jag satt en tråd igenom! Hur gör jag?
    •Jag undrar oxå hur man får sulan platt? Min ser jätte bullig ut under foten och den blir inte platt Hoppas verkligen du kan svara på dessa 3 frågor! Mvh Emelie”

Lämna en kommentar