Bebissocka- steg för steg

Jag har stickat en ny uppsättning bebissockor och den här gången fotat hela processen för att underlätta förståelsen av stickbeskrivningen till den. Jag använde återigen mönstret från garnstudio. Men jag använde dubbelt garn och tjockare stickor. Så här följer beskrivning med tillhörande bilder.

Använd 2 trådar alpacka drops. Lägg upp 28 maskor på stickor storlek 3.5.

Sticka resår 5 cm (2 räta, 2 aviga).

Se till att nästa v stickas från avigsidan. Sticka 1 v avigt på avigsidan samtidigt som det minskas 7 m jämnt fördelat = 21 m kvar. Maskor 2,3 tillsammans (tills), 6,7 tills, 10,11 tills, 14,15 tills, 18,19 tills, 22,23 tills, 26,27 tills.

Sticka 1 räta v på rätsidan och 1 avigt v på avigsidan.

Nu sätts de yttersta 7 m i varje sida på varsinn tråd.

Sticka 4 cm med räta m på varje v över de mittersta 7 m, detta blir som en tunga.

Sätt maskorna på trådarna tillbaka på stickan och sticka upp (se längre ner) 6 m på varje sida om mittstycket (tungan) = 32 m totalt på st.

Att plocka/sticka upp maskor på sidan av mittstycket (tungan) är inte så svårt när man väl förstått vad man ska göra. Man tar alltså en lös tråd som man plockar upp i sidorna genom att sticka ner stickan i en sidmaska, ta tråden runt stickan, dra upp genom hålet. Så här:

Nu är det alltså väldigt mycket lösa trådar på baksidan. De får man fästa sen när allt är klart.

Sticka 3 cm med räta m på varje v över alla m samtidigt som det efter 1½  cm avmaska på vartannat v så här till färdigt mått: avm 1 m i början och slutet av arb och sticka 2 rm tills på varje sida om de 1 mittersta m.

Maska av

Sy sömmen under foten och upp längs mitt bak i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock. Jag använde mig av kaststygn.

Det färdiga resultatet blev så här:

Hoppas att det är nån som får nytta av beskrivningen och att den går att förstå. Vissa bilder blev rätt oskarpa, men det blir så när det är närbilder. Säg till om nått borde förtydligas så kanske jag kan fixa det.

/Sofia

27 svar to “Bebissocka- steg för steg”

  1. hej inte för att lägga mig i men i min erfarenhet av att sticka baby strumpor så vill jag säga att det finns lättare sätt, titta in på min blogg ex där finns några mönster jag gjort själv och dom funkar. kramar

  2. fittforcefive Says:

    Hej

    Jag vet att det finns andra sorters babystrumpor som man kan sticka, men det där mönstret har jag stött på flera gånger och märkt att många har svårt för dom, därför steg för steg beskrivningen🙂

    /Sofia

  3. Vilken service!!! Tusen tack. Hoppas att jag får tid över i helgen så att jag kan göra ett försök till!

  4. Hej

    Tack så jättemycket för mönstret! Jag har knappt stickat en rad innan men lyckades knåpa ihop ett par sockar till min kompis bebis. Superpedadogiskt!

  5. Tack för den utförliga beskrivningen. Stickade två stycken igår, det gick ju jättefort. Och jag som alltid trott att det var krångligt att sticka sockor.
    Fast många trådar blev det, haha!

  6. stefansdotter Says:

    TACK! Satt precis med ett mönster som jag inte förstod ett ord av!! Och vips gjorde du det helt förståeligt! Hoppas bara att jag kan göra det nu också…

  7. fittforcefive Says:

    Vad roligt att den uppskattas, hoppas det funkade och resultatet blev fint!

    /Sofia

  8. Åh vilken bra beskrivning!
    Måste testa detta, fast jag är bättre på att virka än att sticka.

  9. Jag förstod vad som stod förutom följande stycke:

    ”Sticka 3 cm med räta m på varje v över alla m samtidigt som det efter 1½ cm avmaska på vartannat v så här till färdigt mått: avm 1 m i början och slutet av arb och sticka 2 rm tills på varje sida om de 1 mittersta m.”

    Vad menas med ”sticka 2 räta maskor tills på varje sida om de 1 mittersta m”?

  10. fittforcefive Says:

    Hej!

    Det betyder att man stickar två räta maskor tillsammans, detta gör man på var sin sida om den mittersta maskan. alltså minskar man två maskor vartannat varv varv, en på var sida av mitten

  11. Jag avmaskar 1 m i början och 1 m i slutet på stickan varannat varv, (efter att jag stickat 1,5 cm). Ska fortsätta så tills jag har 1 maska kvar på stickan? (Jag gjorde det och det blev en lång strumpa…)
    Eller skulle jag bara göra så tills jag avmaskat en sträcka på 1.5 cm och sen avsmaskat de kvarvarande maskorna på stickan?

    /Nybörjare …

  12. fittforcefive Says:

    Louise:
    Sticka 3 cm med räta m på varje v över alla m samtidigt som det efter 1½ cm avmaska på vartannat v så här till färdigt mått: avm 1 m i början och slutet av arb och sticka 2 rm tills på varje sida om de 1 mittersta m.

    Det det betyder är att du under de kommande 3 centimeterna ska sticka klart hela strumpan. detta gör du genom att först sticka vanligt i 1,5 cm. sedan ska du börja avmaska. Du avmaskar både i början och slutet av stickningen och du avmaskar genom att vartannat varv sticka två maskor tillsammans, detta ska du göra på strumpans mitt, på var sida om mittersta maskan.

    Hänger du med? Ta hjälp av bilderna så blir det mer logiskt. det ska ju bli en liten bebisstrumpa.

    Alla är vi nybörjare någon gång, säg till om du ändå inte förstår🙂

    /Sofia

  13. Tack för beskrivningen !
    Sockorna blev riktigt söta och dessutom ganska så snygga .Jag har inte stickat på ca .20 år så jag var nog lite rädd att börja men det gick bra för en ovan också .
    Fort gick det dessutom .Nu har jag en massa trådar som skall fixas ,🙂
    Bittan

  14. fittforcefive Says:

    Vad roligt att du stickade just efter min beskrivning första gången du stickar på 20 år🙂

    /Sofia

  15. Stort tack för denna beskrivning! Jag har aldrig stickat något förut men fick ändå ihop två (nästan lika stora..) sockor. Tog även hjälp av er stickskola.
    Jenny

  16. Hej! Jag undrar en sak! När man ska sticka ihop sidorna på tungan med dom övriga maskorna, blir det inte 33 maskor totalt då? 7 maskor från högra klara från högra sidan + 6 maskor från högra sidan av tungan + dom 7 mittersta+ 6 från vänstra sidan av tungan & sedan dom 7 vänstra klara från vänster sida. 7+6+7+6+7=32 ? Eller vad är det jag har missförstått? Fint mönster i övrigt. Gjorde en testsocka men blev för mkt slarvfel. Nu har det gått bra hittils🙂

  17. 7+6+7+6+7= 33 får jag det till skulle jag skriva:)

  18. Hejsan! Jag har nu provat att sticka ett par strumpor, och maskade av efter 3 cm men jag får ingen tå!!🙂 Strumpan slutar liksom mitt på foten..? och det ser ut precis som det gör när du har maskat av på bilden , hjälp mig snälla!!!

    Johanna

  19. Hej igen, strunta i min kommentar, jag trodde fel!! Det blev jättebra.

    Jättebra beskrivning!! Tack!!

  20. Ahhh, jag har fastnat och behöver hjälp. Hur ser man vad som är rät- och avigsidan? Har gjort resåren, men nu är jag fast för jag vet inte vilken sida som är vilken… Jag antar att man kan se det på snöret man har i början, men hur?

  21. Hej! Är nu på min tredje socka! Har bara stickat rätstickning i skolan så är nybörjare! Jag undrar hur du fäster alla trådar för att det ska bli så snyggt som möjligt?
    Och hur gör du när du ska trä i tråd i 7 maskor på varje sida? Tar du en ny tråd när du ska sticka tungan eftersom den ”ordinarie” tråden sitter ju höger om de 7 maskorna jag satt en tråd igenom! Hur gör jag? Hoppas verkligen på svar! Mvh Emelie

  22. Vore super snällt om du kunde svara på detta!🙂
    ”Emelie vid december 4, 2012 kl. 5:38 e m
    Hej! Är nu på min tredje socka! Har bara stickat rätstickning i skolan så är nybörjare! •Jag undrar hur du fäster alla trådar för att det ska bli så snyggt som möjligt?
    •Och hur gör du när du ska trä i tråd i 7 maskor på varje sida? Tar du en ny tråd när du ska sticka tungan eftersom den ”ordinarie” tråden sitter ju höger om de 7 maskorna jag satt en tråd igenom! Hur gör jag?
    •Jag undrar oxå hur man får sulan platt? Min ser jätte bullig ut under foten och den blir inte platt Hoppas verkligen du kan svara på dessa 3 frågor! Mvh Emelie”

  23. fittforcefive Says:

    Emelie: först: förlåt för sent svar. Det var länge sen jag stickade de här sockorna så jag hoppas jag svarar rätt🙂

    Fästa trådar gör alla på lite olika sätt, jag brukar sy fast de på avigsidan efter att först ha gjort någon form av knut.

    De sju maskorna på varje sida är på två olika trådar ja.

    För att sulan ska bli platt så gäller det att man matchar de båda sidorna så att de inte bubblar sig när man försöker kompensera för att det blivit snett. Sockorna är ju framförallt för bebisar som inte står så därför kan sömmen vara under foten.

    Jag vet inte om det blev tydligare, prova dig fram annars!

    /Sofia

  24. Hej
    Hur gör man hälen ? fick den spettsig
    MVH Camilla

  25. Tack för den ypperliga beskrivningen! Första sockan färdig!
    Med vänlig hälsning,
    Åsa (som endast stickat en grytlapp i skolan..)

  26. Tusen tack för beskrivningen! Jag har aldrig stickat något tidigare men ville så gärna göra något nu när jag har en liten. Med den här beskrivningen gick det jättebra! Tack! =)

  27. Superbra beskrivning, har stickat 2 par och är nu inne på nr 3
    Jag stickade andra paret på mindre än 1 timme

Kommentera

