Hur man kan klä om en sittpuff -steg för steg

Denna lite halvfula sittpuff hittade jag på en second hand butik för 30pix och bestämde mig för att ta hem och klä om. Så här gjorde jag:

1. Jag ställde puffen på tidningspapper och ritade en cirkel längs med puffens kant. Klippte ut cirkeln, nålade fast den på tyget och klippte ut en tygcirkel med ca 1,5cm extra till sömsmån.

2. Jag mätte puffens omkrets och höjd och plusade ca 8 cm på höjden. Klippte sedan ut en rektangel i tyg med dessa mått, plus sömsmån.

3. Jag nålade fast rektangeln på puffen för att se att den passade bra. Sedan sydde jag ihop rektangeln med raksöm. Som ni ser på bilden här nere så är de där 8centimetrarna ”över”. De ska sedan sitta på undersidan av puffen.

4. Sedan nålade jag fast cirkeln på ovansidan av puffen mot rektangeln, avig sida mot avig. Nu är det bara att sy ihop de delarna med raksöm.

5. Nu sitter det nya tygfodralet bra! De extra 8 centimetrarna sitter på undersidan. Där sydde jag en kanal och trädde igenom ett resårband, som jag sedan knöt ihop.

Undersidan:

6. Ja, nu är det faktiskt klart! Eller, bara eventuell strykning kvar. Sedan är det bara att luta sig bak i soffan och lägga fötterna på  sittpuffen och njuta.

/Martina

PS. i nästa inlägg ska jag visa hur det blev när det blev färdigt, med en omklädd fåtölj till!

Lämna en kommentar