Sticka sockor – steg för steg

Tänkte nu visa hur man stickar sockor. Mönstret går att anpassa så man kan egentligen göra alla storlekar som finns med samma teknik. Dessa sockor passar för 1-2 åringar. De sockor jag har lagt upp här på bloggen är stickade utifrån detta mönster.

Börja med att lägga upp 36 maskor och fördela jämnt på strumpstickor. I detta fall är garnet Raggi och jag använder stickor nr. 4.5

Börja sticka resår (alltså 2 räta och 2 aviga maskor) så långt som du tycker att ”skaftet” på strumpan ska vara.

När resårstickningen är klar stickar du tre räta varv, varav 8 maskor minskas på det första varvet. Efter det ska du alltså ha 28 maskor sammanlagt. Lägg sedan över maskorna från sticka 1 och 2 på en sticka.

Nu så börjar du sticka hälen. Sticka på sticka 1 och 2 slätstickning (alltså vartannat varv räta vartannat aviga maskor) i 10 varv. Sticka 3 och 4 stickar du nu ingenting med.

När du stickat 10 varv fram och tillbaka så lägger du upp maskorna på detta sätt så att du då frigör dina stickor som du nu behöver använda.

Nu stickas på hälen. Sticka på rätsidan 8 maskor – 2 maskor tillsammans – 1 rät maska och vänd på arbetet se bild nedan.

När du vänder på arbetet så har du tre maskor kvar på stickan. Du ska nu ”lyfta” med en maska utan att sticka av den.

Sticka sedan tillbaka på avigsidan 4 aviga maskor – 2 aviga maskor tillsammans – 1 avig maska. Och vänd igen. Fortsätt på detta sätt tills maskorna tar slut. Om du nu gör på rätt sätt så kommer en liten häl att bildas.

Nu är det dags att plocka upp nya maskor på hälen. Plocka upp som på bilden från rät sidan sätt. Plocka upp 6 maskor jämnt fördelat.

Sticka dig fram till andra sidan och gör samma sak där.

Nu ska du sticka slätstickning. Och eftersom det är på strumpstickor så betyder det att sticka bara rätmaskor.

Efter ett varv med slätstickning börjar du att minska maskor på sticka nummer 2 och 4. Detta görs genom att du stickar de två sista maskorna tillsammans på sticka 2 och de två första maskorna tillsammans på sticka 4. Detta upprepas sedan vartannat varv tills dess att 28 maskor återstår totalt.

Fördela då maskorna jämnt över de 4 stickorna. Och fortsätt då att sticka slätstickning utan att minska på maskor. Detta stickas så länge så att du får rätt längd på sockan.

Nu ska du börja sticka för tån. Du ska då sticka tills 3 maskor återstår på sticka nr 2 och fyra (sticka då 2 maskor ihop och sen 1 rätmaska. På stickor 1 och 3 stickar man 1 rätmaska och sen 2 ihop. Alltså minskningen sker i slutet på sticka 2 och 4 och i början på sticka 1 och 3. Minskningen sker på detta sätt vartannat varv tills 16 masker återstår.

Tag sedan av garnet och dra det genom alla maskor som återstår och fäst.

Och så har du fått en liten socka. Sen är det ju så klart bara att sätta igång och göra en till.

Här finns ett gratis mönster där du också kan se olika storleksguider http://www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/90384_low.pdf

Hoppas detta ger dig lite vägledning som kanske vill börja sticka, för det är hur kul och rogivande som helst. Och väldigt bra julklappar.

/Hanna

30 svar to “Sticka sockor – steg för steg”

  1. Å vilken jättebra beskrivning!
    Jag har hittills bara stickat halsdukar och mössor.. Men med en sån här fin arbetsbeskrivning med så himla bra bilder blir jag sugen på att ge mig på strumpor. 🙂
    Tack!
    /En ny läsare

  2. […] använde mig inte utav något mönster, men jag följde Hannas steg för steg beskrivning av hur man gör en häl, och den här andra bra beskrivningen […]

  3. Jättebra beskrivning, super enkel att förstå!!!

  4. kan sticka sockor nu Says:

    Tack för ett lättförstålig beskrivning av sockor jag har inte kunnat sticka det förrut jag har gått bet på hälen. TACK

  5. Jättebra beskrivning med fina bilder! Hälsningar farmor/mormor

  6. BERIT LARSSON Says:

    hej mitt barbarn vill ha en socka där skaftet veckas enl henne har du något förslag hur jag ska göra annars bra beskrivning

  7. Tusind tack för fin beskrivning,jag ska sticka sockor till mit lilla barnbarn hun har str 29 i skor,hur många masker ska jag då lägga upp?? har aldrig stickkar sockor för,jag har aldrig forståt beskrivningen,men din tror jag att jag klarar af,Hälsning en glad mormor mona.

  8. fittforcefive Says:

    Hej, som du kan se längst upp i mönstret som det är länkat till i inlägget så ska du lägga upp 40 maskor för storlek 29.
    /Hanna

  9. Tusen tack! Toppenbeskrivning. Jag är 73år och aldrig jag har stickat raggsockor, tröjor har det blivit en hel del.
    Jag har nu stickat 4 par, MEN INTE EFTER EN SÅN BRA BESKRIVNING SOM DENNA. Jag lärde mig ännu mer av denna.
    Tack!

  10. Kanon för oss som inte vågat sticka ännu. Det hade varit kanon även med en vantbeskrivning på strumpstickor, då jag ej förstår det här med hur man stickar hål för tummen samt tumkilen! Mvh Linda

  11. Hej! Jag kan inte få din länk att fungera, men vill väldigt gärna testa detta möstret i storlek 39! Har du koll på antalet mastor för den storleken?
    God fortsättning!

  12. fittforcefive Says:

    Om länken inte fungerar kan du gå in på Järbos hemsida och klicka dig fram till mönstret, Heter ”Klassiska raggsockor i Raggi”. Men när man ska ha storlek 39 ska du lägga upp 48 maskor.
    /Hanna

  13. jävla fina sockar

  14. de va ja som skrev, bärre så ni vet

  15. Eva KratzNorman Says:

    Kanon bra beskrivning, tack. Skulle vilja ha den på papper men har en dålig skrivare så jag kan tyvärr inte skriva ut den..får väl kämpa ändå../Eva KN

  16. Hur minskas det 8 maskor? Är det på sticka 1 det minskas 8 maskor i en följd? Tack 🙂

  17. fittforcefive Says:

    Hej Linda, nej när du minskar 8 maskor på ett varv så minskar du dem jämnt fördelat, alltså 2 maskor på vardera sticka .
    MVH
    Hanna

  18. Har du något tips på vart på stickan du minskar, alltså en i början och en i slutet på varje sticka? Dum fråga kanske, men är man nybörjare så är man, då måste man fråga 🙂

  19. fittforcefive Says:

    Ingen dum fråga 🙂 Jag brukar sticka 2 maskor, minska 1 maska, sticka tills 3 maskor återstår på stickan och minska 1 maska igen.
    /Hanna

  20. Tack! Då vågar jag mig på 😀 Ha en härlig morgon!

  21. Nu ska även jag ge mig på ett par sockor:)

  22. Tack för att du beskriver så bra!! 🙂

  23. Jätte bra beskrivning (y) men en fråga =) När man lagt upp nya maskor efter hälen får jag inte riktigt ihop texten med biden. Ser ut som tråden är i övre vänstra hörnet? om jag då ska sticka rätmaskor blir det ju nedåt på sticka 2? vill sticka aviga på sticka 1 men då kommer sticka 4 efter sticka 1? föråt om jag är helt dum får inte ihop det…? (har aldrig stickat sockar, ja och det va det första jag gav mig på när jag inte stickat på 10år) 😉

  24. och på bilden under står det att man ska ha 28maskor men du har där 29?

  25. Margareta Fagerlund Nilsson Says:

    Tack för denna fina beskrivning av. ”stickning av häl ” ,som jag helt hade glömt bort. .

  26. free printable resume writer

    Sticka sockor – steg för steg | Fitt Force Fives pysselblogg

  27. provide online visa

    Sticka sockor – steg för steg | Fitt Force Fives pysselblogg

  28. Tilda Isberg Says:

    Minskar du maska 1 o 2 och sen 7 o 8 på alla fyra stickor? Vill ha så bra tips som möjligt för jag håller på att lära mig att sticka sockor.

  29. Aw, this was a very good post. Spending some time and actual effort to produce a good article… but what can I say… I hesitate a lot and never
    seem to get anything done.

  30. Margaretha Larsson Says:

    Mycket bra beskrivning

Lämna en kommentar