Makramé: Så här gör du!

På Panduro har de en gratisfolder om hur man kan lära sig makramé. Jag tänkte lägga upp förklaringarna så slipper ni traska till affären.

IMG_5609

Enkelslag med 4 trådar:

IMG_5612IMG_5615l

Bredare enkelslag:

IMG_5613IMG_5619

Jag brukar ta en tråd och fästa det runt låret. Sedan öglar jag fast trådarna som jag ska arbeta med runt den tråden:

IMG_6344 - Kopia IMG_6346 - Kopia

Det är bekvämt att spänna trådarna på det här sättet. Man kan sitta ner och arbeta och trådarna sitter spänt, och då är det bara att börja knyta…

På bilden här nere syns att jag har gjort några ”enkelslag med 4 trådar”, och jag tog varje färg för sig. Men sedan tog jag två gröna trådar, och två oranga (se nedan). Jag gjorde lika många enkelslag som tidigare fast med två trådar av varje färg.

IMG_6353

IMG_6355

Nu tar jag två oranga och två vita trådar…

IMG_6358

Och så vidare…

IMG_6359

Sedan tar jag bara av samma färg och fortsätter så varannan gång.

IMG_6363

Satte in lite pärlor också

IMG_6365 IMG_6370 - Kopia

Så här blev det färdiga armbandet:

IMG_6374IMG_6378

Idén fick jag från otroligt duktig tjej som sålde sånna här armband på Möllevångsfestivalen. Så här fint har hon gjort:

IMG_6384

I nästa inlägg lägger jag upp fler föklaringar!

/Martina

34 svar to “Makramé: Så här gör du!”

  1. fint!
    vart fick du tag på snöret nånstans?

  2. TACK för bra makramébeskrivning! Jag har blivit besatt av att knyta! Mycket trevlig blogg, har bokmärkt dig! 🙂
    //Ulrika

  3. fittforcefive Says:

    Hej! tack för de fina kommentarerna! Tråden köpte jag i Buenos Aires när jag var där i vintras, men det finns att köpa i vissa pysselbutiker i Sverige. På panduro har de några trådar, men rätt dyra tyvärr. Annars kan det vara värt att kolla på nätet… lycka till!
    /martina

  4. Vilka fina armband!

  5. Hej,
    Jag har vaxat bomullstråd i webbshopen, har själv använt den till jättefina armband.
    Kika in och titta.
    //Bikdesign

  6. Hej! Tack för tipsen, jag har börjat knyta! Jag skulle gärna få en beskrivning av hur du lyckades avsluta det breda armbandet sådär snitsigt.. Vart tog alla trådar vägen??

  7. fittforcefive Says:

    Hej! Kul att du börjat knyta makramé!
    Jo, jag avslutade genom att jag knöt en eller ett par knutar och brände dem sedan med en tändare. Eftersom de är vaxade smälte de och bildade en liten klump som inte går upp när den stelnat. När den svalnat lite kan man också forma klumpen med fingrarna så att den blir platt och fin. Sedan sitter alla trådar på plats och armbandet kommer aldrig att fransa!
    Har man bomullstrådar istället kan man självklart knyta och klippa ändarna bara, fast jag antar att det alltid blir en liten stump tråd kvar då.

    /Martina

  8. Tack för snabbt svar! Det är alltså vaxet som är hemligheten, får ta och investera i lite såna trådar. Ha det bäst!

  9. Jättebra bilder! Nu ska jag knyta! 🙂 Tack så mycket!

  10. En fråga, hur långa snören ska man ha? 🙂 Tacksam för svar svar snarast.
    //PS. Har lagt till bloggen i favoriter! 😀 DS.//

  11. fittforcefive Says:

    Hej Ida! Trådens längd beror på hur långa armband du vill göra eller om det t.ex. ska bli ett halsband istället, och på hur många knutar du kommer göra, osv… Men jag brukar använda mig av ”armlängder” som måttstock. Jag drar så mycket tråd som behövs för att nå från mina fingertoppar till axeln när jag sträcker armen rakt ut. Sedan dubblar jag den längden eftersom varje tråd viks dubbel när man ska börja knyta. Med armlängden som måttstock har det räckt bra för mina knutar hittills. Prova dig fram! Lycka till/Martina

  12. Den otroligt duktiga tjejen var nog Martina, säljer makramé under namnet Myriad Makramé. Hemsida på väg http://www.myriadmakrame.se .

  13. Någon som vill köpa makramesmycken så maila mig makramesmycken@gmail.com. Jag skickar bilder de intresserade.
    Trevlig sida.

  14. Wow, fint att se sitt armband på webben. Kul att det inspirerade också! Fin och trevlig blogg du har, ska kolla in ditt andra pyssel 🙂

    Och tack Lisa för reklamen för min hemsida, fantastiskt att den spridit sig redan innan den var uppe 😀 Men nu finns den där ute att besöka.

  15. Hej !

    Är väldigt sugen på att lära mig Makrame. Jag träffa en tjej en gång som gjorde det med plast snören. Tyvärr har jag inte träffat henne igen så jag får lär mig vad man bör ha för snören. Vad har du. Supper finnt de du gjore ovan.

    Stor tack på förhan för svar.

  16. det av väldigt bra instruktioner (: tummen upp för det (Y)

  17. Repslagarmuseet i Älvängen har mycket fina macramegarner i alla dess färger. Det bara kliar i fingrarna! Vill börja med en gång!

  18. Är 12 år & kan allt det här. pysslar mkt & har väldigt lätt för det. blir klar snabbt & det blir aldrig fel. så fråga mej 😀

  19. Isabell Söderlund Says:

    Vad ska man använda för tråd? Vaxad bommullstråd eller? vad säger ni ? 🙂

  20. Min lillebror gjorde det som liten, nu skall jag banne mig prova jag med!!

  21. Hej! Jag funderar på att göra ett brett armband. Så jag har kikat på din utomordentligt fina förklaring här ovan men jag förstår inte riktigt hur armbandet avslutas när det har så många trådar? Jag har bara gjort ett 4-trådigt armband än så länge.
    Tacksam för svar!

  22. Jätte bra sida, har en fråga du kanske kan hjälpa mig med hur gör man slutet på ett armband,var på mässan i nov i älvsjö gjorde ett armband där man i sluttet snurrarde runt o drog så det blev ett snyggt slut men kommer inte för mitt liv ihåg hur. kan du hjälpa mig???

    Tacksam för all hjälp!

    Carina

  23. fittforcefive Says:

    Anonym: jag vet inte hur man gör för att snurra runt och avsluta snyggt som du frågar, tyvärr. Men läs längre upp i kommentarerna där jag förklarar hur jag avslutar, hoppas det kan vara till hjälp.

    Embla: jag avslutade genom att knyta, bränna (se högre upp) och lämnade kvar de två yttersta trådarna i varje hörn (se den sista bilden) för att använda dem för att knyta fast armbandet runt handleden.

    Mvh/Martina

  24. Jennifer Says:

    Snyggt! Det där ska jag börja göra. Sitter i Japan utan min kära ägodel symaskinen, så knyta armband låter som en perfekt sysselsättning när jag har lite tid över!

  25. Jennifer Says:

    Vid närmare eftertanke får jag nog ta och länka denna sida, så jag hittar den lite snabbare när jag ska sätta igång med makramé (vilket antagligen blir typ i morgon).

  26. Tack för den här sidan! Höll på med makramé för ett tag sen, men nu när jag fick en idé om ett armband hade jag tappat bort beskrivningen från just Panduro! 😉 Nu har jag denna sida som bokmärke!

  27. Marianne Manderbacka Says:

    Jag skulle vilja börja med makrame men vet inte om ”det är någon ide” då jag har lite ofärdiga fingrar, troligen reumatiskt. Eller kanske det just är det jag skall göra för att bli lite rörligare:) Vad jag önskar att någon av er bodde nära (Gävle) och kunde visa mig, jag har lite svårt att läsa mig till saker:(
    Men jag skall ändock göra ett försök. Jag har nämligen blomampelhållare i makrame, dom älskar jag. Skulle vilja få till något liknande. Nu har jag i alla fall sparat den här sidan för säkerhets skull. Kram till er alla som jag beundrar för vad ni kan.

  28. Marianne: Titta också in på denna sida (http://www.elainecraft.com/instructions/instructions.html) Den är på engelska, men med väldigt tydliga bilder över hur man gör flera olika knutar.

    Jag bor f.n. i Japan (fram t o m september) annars bor jag i Stockholm, men är i Gävle emellanåt. Men jag är än så länge nybörjare på detta med makramé… Men sidan ovanför tycker jag har varit till stor hjälp för att lära mig grunderna!

  29. Marianne Manderbacka Says:

    Tack Jennifer.
    Jag skall försöka i alla fall:) Sköt om dig i Japan och
    kram.
    Marianne

  30. Jag ska åka till Kina och köpa lite tråd mycket billigare än i Sverige tror jag dricker en latte där också om de typ har starbucks elle nått

  31. Marianne Bengtsson Says:

    Grovt fiskegarn går jättebra att använda.
    Jag har använt jutesnören till amplar och där kan man leka vilt med träpärlor, tofsar och annat skoj. 😀

  32. Vaxad brasiliansk brännbar macrametråd finns att köpa i vår webbutik http://www.laboheme.tictail.com
    Välj mellan en mängd färger och köp din tråd metervis eller per rulle. Välkommen! 🙂

Lämna en kommentar