Vinylskål

Idag har jag gjort skålar av gamla LP-skivor. Jag såg på en blogg där nån hade gjort det, kommer tyvärr inte ihåg vilken, sen hittade jag en beskrivning på en annan sida som jag utgick ifrån.

Planen är att det ska bli julklappar, och att skivorna som köptes på myrorna är valda utifrån artist i kombination med vem som ska få den, vissa blev klockrena, andra mest okej.

Vi använde lite olika tekniker men grunden är densamma. Det man behöver är en ugn, skålar/koppar, handskar/grytlappar och vinylskivor.

Sätt ugnen på 100 grader.

Placera skivan ovanpå en kopp eller en skål. Låt stå i ungen någon minut.

Skivan börjar smälta.

När den blivit tillräckligt mjuk tar man ut den och kan nu forma med händerna, det kan vara bra att ha handkskar eller använda något annat, men det är inte extremt varmt.

Forma till önskat resultat, om den hinner stelna är det bara att köra in i ugnen en stund till.

Skålen stelnar snabbt, så det är bara att ta bort den från koppen och den är färdig

Vi gjorde också en annan version där vi formpressade skålarna så att de istället ser ut så här:

Processen är lika de första stegen. Men istället för att använda en kopp så behöver man två skålar där den ena är lite större än den andra. Lägg skivan ovanpå den mindre skålen och ställ in i ugnen.

När skivan är mjuk så för man över den lite större skålen. För att det ska bli bäst (jämnast) gäller det att göra det rakt ovanifrån så att vecken blir likt fördelade.

Man kan också forma mycket med händerna, den här gjordes med en skål, men sedan pressades den ihop i hörnen.

Så det finns massa olika versioner man kan göra för att få det resultat man vill ha. Jag ska pröva att limpistola i hålen i mitten så de inte läcker, får se hur bra och snyggt det blir.

/Sofia

13 svar to “Vinylskål”

  1. Koolt, vilket bra julklappstips jag fick nu. Ska genast gå och införskaffa lite ospelbara vinyler. De jag har hemma vill jag inte offra :p
    Hur länge är någon minut?

  2. fittforcefive Says:

    Någon minut är kanske 2, men kan nog ha att göra med tjocklek på skivan, kvalitén på ugnen osv. man ser när den blir mjuk och börjar vika sig. enda man ska vara försiktig med är att om man har den inne för länge så drar den ihop sig och blir liten och tjock och alldeles matt, inte alls särskilt fint. (råkade glömma bort en singel i ugnen i kanske 4 minuter)

    Själv tycker jag det är lite roligt att använda skivor som är med bra/rolig musik, nått som passar den personen som ska få skivan, så får man hoppas på att det inte är någon raritet man sprungit på som man sen har smält 🙂

  3. SUPER bra ide såå roligt de blev jätte fina. Perfekt julklapp. //Kram Gabi (frång Gymnasiet)

  4. […] klippte jag ut små pappersdockor ur kartong. Kartongen jag använde var dessutom omslagen från LP-skivorna som jag gjorde skålar av förut. Dockornas storlek är anpassade efter asken/lådorna som de förvaras […]

  5. Tack för inspirationen, ska nog ta och prova på det här!

  6. mr_saturday Says:

    hittade din blogg när jag googlade vinylskålar.. mycket ballt påhitt o en bra present till musikälskare, dock synd att slakta vinyler med favirotartister:) även om dom är i fördåligt skicka att lira. men blir jävligt snyggt, iaf dina…

    såg på dina bilder hur man gör oxå.. strålande, imorgon kommer det födas nya skålar någonstans i sverige..

  7. fittforcefive Says:

    Grejt!

  8. Musikälskare Says:

    Skulle jag, som musikälskare, få en sån skål skulle jag bli förbannad. Hur fan kan man förstöra vinylskivor på det viset. Sorgligt och framför allt förbanna fult om du frågar mig. Låt musikälskarna köpa vinylen istället och gå och förstör något annat som saknar värde istället

  9. Svar till Musikälskare: Du måste skoja? Det finns fan miljoner vinylskivor av band som ingen lyssnar på längre. Eller menar du att det finns folk (folk som du?) som gillar ALL musik oavsett vilken sorts musik eller kvalité det är på den?

    Tillåt mig tvivla på det. In the mean time så kan väl du gå och köpa upp alla vinylskivor på varenda loppis i världen.

  10. tack för inspirationen och bilderna, köpte ett par skivor idag och för säkerhetsskull köpte jag 2 med tysk musik, tror ingen bryr sig om dem i alla fall, ska bli kul att pröva, går det bra, så gör jag nog flera

  11. Anton Space Ace Says:

    I min värld är det helt sjukt att göra nåt sånt här mot ett mästerverk så som KISS Alive II.. Ska man göra nåt så påhittigt får man la ta en skiva som inte en jävel bryr sig om? Hört talas om george Michaels wham?

  12. fittforcefive Says:

    Sveriges loppisar svämmar över av vinylskivor som aldrig kommer bli spelade, så jag har inte så dåligt samvete.

Lämna en kommentar