Lucka 1

December är här och första luckan är öppnad. Stora sonen har en lego kalender men minsta har en hemmagjord. För någon månad sen kom jag på att jag ville virka en sångpåse. Sen kom jag på att jag skulle kombinera det med en adventskalender. Sagt och gjort senaste tiden har det varit ett intensivt virkande. Igår var det ännu mer intensivt då de sista skulle bli klara. Igår kväll hade jag heller inte bestämt vilken typ av kalender jag skulle göra. Skulle det vara glasburkar eller toarullar. Skulle det vara smällkarameller eller fint papper. Det fick bli fint papper klistrat på toarullar.

Så här blev själva kalendern:

20131201-113132.jpg

20 av rullarna är toarullar, två är hushållsrullar (figurerna är för långa) och två är uppklippta toarullar som är ihophäftade två och två. Lagom stora pappersbitar klipptes ut och limmades fast. Pappret är omslagspapper från ikea. Sen har jag satt ihop alla i varandra med gem och klippt ut cirklar av kartong och gjort små hål med nål och tagit ett litet snöre och knutit fast slutligen satte jag fast klistermärken med siffror som jag köpt på tiger.

Vad var det då i dagens lucka?

20131201-113606.jpg

En kringla!

20131201-113636.jpg
Sången En sockerbagare.

Mönstret hittade jag på själv och jag virkade en liten tub som jag formade som en kringla och broderade på socker med franska knutar.

Imorn kommer nästa lucka, ha en trevlig första advent nu!

/Sofia

Kommentera

