Kottälva virkad

Jag har en vän som är illustratör som ritar fantastiska figurer som är blandning av människofigurer och natur, blommor och kottar å sånt. Till hennes dotters namngivningsfest virkade jag därför en figur inspirerad av dessa figurer. Det blev helt enkelt en kottälva med blomkjol och guldvingar.

20131111-140804.jpg

20131111-140819.jpg

Jag utgick från ett mönster på en älva som jag hittade via ravelry, men kotthuvudet är improviserat. Jag virkade först en spiral med fasta maskor direkt på huvudet, sedan på dessa virkade jag i varannan maska en smygmaska och varannan tre stolpar (eller var det dubbelstolpar?).

Dottern verkade uppskatta älvan och föräldrarna blev glada och själv är jag också mycket nöjd.

/Sofia

Kommentera

