Virkade ulltomtar

Även om det kändes lite tidigt så virkade jag ett gäng tomtar i helgen. Jag använde tre olika mönster och ett kombinerat och improviserat mönster. Alla är virkade i restgarner i ull, framförallt lovvika garn.

20131105-152903.jpg

Den största, den längst till höger, gjorde jag först och mönstret hittade jag här. Den blev 33 cm lång.

Sen gjorde jag den som bara är en luva och fötter, och mönstret kommer härifrån. Jag tyckte luvan fick en väldigt snygg form i det mönstret!

Sen gjorde jag den lilla minstingen. Mönstret finns här.

Den sista, med gråspräcklig luva är ett samarbete mellan de olika mönsterna, mig själv och min fyraåring. Han valde färgerna, grå luva, brun kropp och blå (!) näsa.

20131105-154707.jpg

Luvan är från tomten med luva och fötter, men jag gjorde den lite längre. Det blev även en liten tofs högst upp. Kroppen är gjord som på den minsta tomten (men anpassad i storlek efter luvan) och näsan är gjord på samma sätt som den största tomten. Alla tomtar är stoppade med vadd och längst ner sojabönor för lite tyngd.

Nu får jag ta och pausa i tomteverkstan och fortsätta med alla andra projekt, det är inte många veckor kvar på min föräldraledighet.

/Sofia

Kommentera

