Storebror syr en kudde

Jag har de senaste dagarna sytt en kudde (eller en jättestor korv som sonen säger) till att ha mellan vår säng och spjälsängen (inlägg om den kommer senare). Nikolai som snart är fyra år har varit mycket nyfiken på vad jag har gjort och velat vara med. Men det var rätt komplicerat, pillrigt och svårt så jag orkade inte ha honom med. Men när jag nu på eftermiddagen blev klar så frågade jag om han ville vara med och sy en vagnkudde/örngott till sin kommande lillebror. Det ville han såklart.

Jag klippte ut en lagom stor tygbit. Nikolai fick hjälpa till att ställa in maskinen på sicksack med rätt stygnlängd. När jag sydde hjälpte han även till att mata fram tyget och var mycket noga med att inte komma för nära den farliga, vassa och snabba nålen.

Nästa steg var att nåla kanterna och då gav han mig en nål i taget och hjälpte till att ställa maskinen på raksöm. Sen kom det roligaste, att ansvara för backningen. När jag sa till höll han nere backen och släppte när han skulle, koncentrationen var hög. Han tog även emot knappnålarna som jag gav honom i farten.

20121231-151005.jpg

Han var mycket nöjd med slutresultatet och förhoppningsvis kommer han fortsätta vilja vara med och sy. Stegvis ska han få mer ansvar och förhoppningsvis kunna sy något eget snart.

/Sofia och Nikolai

Kommentera

