Skomakarkonst

Jag är nu den fjärde generationen i min släkt som är i vår lilla stuga i Västmanland, utanför Norberg. Min gammelmorfar och gammelmormor bodde där permanent, och gammelmorfar Karl Albin hade en skomakarverkstad i det som vi nu kallar för ”boden”. Vi ska bygga till en bastu på tomten, och har då grävt i jorden – som visade sig vara full av gamla sulor och andra skodelar.

Jag kan se framför mig att min gammelmorfar satt där inne och arbetade och kastade ut trasiga sulor genom fönstret.

När jag hade börjat samla ihop lite sulor och andra delar, tänkte jag att det vore kul att hedra den gamla skomakarsjälen som finns kvar i stugan… Det blev ett litet konstverk!

Jag vet inte var jag ska hänga den, utomhus i alla fall. Nu står den mot vägen så att förbipasserande kan se den🙂

/Hanna

3 svar to “Skomakarkonst”

  1. Så underbart vackert att du värnar om ditt kulturarv =)

  2. ah, men så häftigt att hitta i marken. Något som skvallrar om platsens historia verkligen.

    Kul att du tog vara på det. Kan du inte spika upp det på nya bastun, där ni hittade det? Eller kanske boden som innehöll verkstaden? Blir ju symboliskt och fint.

  3. fittforcefive Says:

    Ja jag tror att det blir på boden. Som sagt symboliskt och fint🙂
    /Hanna

Kommentera

