Sy muddbyxor till barn – steg för steg

Börja med att klippa ut två likadana delar som på bilden. Observera att längst upp på är den ena kanten lite högre (bak på byxan).

Vik benen och sy längst med benkanten. Jag använder mig av en helt vanlig symaskin (man behöver alltså inte ha en overlock maskon för att kunna sy fint i mjuka tyger (även om det blir väldigt fina kanter…

För att sy grenen så stoppar man i ena byxbenet i det andra så att de ligger räta mot räta och syr grenen. Här kan det vara bra att nåla ordentligt så att det passar ihop i mitten precis.

Nu har du skapat själva byxan, bara muddarna kvar.

Klipp till muddarna (finns särskilt muddtyg som är i stretch, så man inte behöver använda resor). Mudden ska vara vara mindre i bredd än byxan. Vik muddarna till en rundel och sy, så att inga sömmar syns på den färdiga byxan sen.

När du syr på mudden nålar du med högst 4 nålar. Se till att muddens mittsöm passar med sömmen på bakre delen av byxan.

Streck ut tyget när du syr i mudden!

Gör samma sak med båda fötterna.

Och så har du skapat ett par mysbyxor!

/Hanna

Annonser

18 svar to “Sy muddbyxor till barn – steg för steg”

  1. jättefina, jag som inte är så bra på att sy men vill prova sy byxor o tights till min kommande bebis undrar bara om det är raksöm man använder o ungefär vilka mått det är?

  2. fittforcefive Says:

    Hej, jag använder raksöm. Det exakta måtten på byxorna kommer jag inte ihåg. Men ett bra tips är att köpa ett par billiga små byxor och klippa sönder och använda som mönster. Det finns små byxor för typ 40 kr på typ Lindex, så billigare än att köpa vanligt mönster 🙂
    /Hanna

  3. Vilken bra tutorial, men det jag inte förstår är hur midjemudden sys fast från början till slut? Viks resten av mudden över till den aviga sidan, och isåfall hur syr man då? Tack 🙂

  4. fittforcefive Says:

    Hej Linda, jag förstår inte riktigt hur du menar. Men när du syr fast midjemudden så sträcker du ut mudden och syr, så blir det stretchigt. Du har även muddtyget vikt då så att kanten upptill är klar och färdig. Blev du klokare? 🙂 /Hanna

  5. Ja då, ser nu att min fråga var så luddigt formulerad att jag undrar själv vad jag menade. Tack Hanna!

  6. Åh, vilka fina byxor! Jag har inte sytt sedan mellanstadiet men provade på att göra ett par sådana här byxor ikväll 🙂 Jag kom inte så långt, men tror att det går bra… Valde en stretchsöm och det ser ok ut. Det jag försöker lista ut är om man helt enkelt syr ihop byxbenen med vald söm och sedan låter kanterna vara? Eller måste man sy ihop och därefter zickzacka och klippa av överflödigt tyg? Försöker förstora upp dina bilder tillräckligt för att se hur du gjort, men är inte riktigt säker 🙂

    Jättefin blogg! Kommer att besökas många gånger.
    Sophie

  7. fittforcefive Says:

    Hej Sophie, kanterna är ju bra om man sicksackar innan. Jag har nog inte gjort det på dessa. (Är ju så tråkigt) och att det tyg jag använde mig av inte repas upp så lätt. Hoppas du fått ihop dina byxor.
    /Hanna

  8. Jag syr stretchsömmen precis så den snuddar tygkanten, behöver inte sicksacka eller klippa bort tyg då. Finns fina stretchsömmar på vanliga symaskiner. Använd en jerseynål så går det inte hål i tyget 🙂

  9. Tusen tack för hjälpen! Jag fick ihop ett par skapliga av Meedoms mönster, men är inte nöjd m modellen. Försöker nu rita av ett par köpta… Kan mycket väl ha tagit mig vatten över huvudet 🙂

  10. Haha…Har letat mig FÖRDÄRVAD efter ett mönster på sådana byxor. TACK SÅ JÄTTE mkt för att du delar med dig ☺☺☺☺☺☺☺

  11. Hejsan har användt ditt smarta knep på mina muddar. Men undrar om jag kan använda samma metod runt hals? Får inte till det på mitt sätt haha 😦

  12. hannahansdotter Says:

    Varför står det att man ska klippa ut två likadana delar på första bilden?
    Sjukt störigt när man klipper fel och bara har en viss mängd tyg. Man ska klippa ut två spegelvända bitar. Eller lägga tyget avig mot avig och klippa om det ska bli rätt…

  13. hannahansdotter Says:

    Ber om ursäkt för en tråkig attityd 😉

  14. […] Jag tycker man kan se ganska bra hur man kan sy fast mudd här. Det kluriga ligger i att sträcka modden tillräckligt mycket, men man lär sig fort. Detta var andra gången jag provade och det funkade fint :)Och så blev det ett par byxor också. Erik valde tyget med elefanterna, han gillar elefanter 😉 Mönstrena till kläderna är gratis, jag hittade dem på Pinterest. Här har du hela mappen med diverse saker att sy.  […]

  15. Men hur hittar man ett mönster? För övrigt, TACK, för att du visar oss.

  16. disse:ZE disse:20 de outubro de 2010 às 23:57ZE, essa notícia só me deixa triste. Nada mais. Me deixa triste e desanimado com meu país, de como os negócios públicos podem se converter numa nojeira tão grande que o Ministro da Defesa se transforma em lobbysta, em inearmtdiedor de um outro país que quer vender seus caças.Isso me dá asco. O Jobim me dá vontade de vomitar.