Färga garn med skvattram

När vi färgade garn med svamp sneglade vi lite på det här med växtfärgning. Med växtfärgning är det mycket gula nyanser. Som denna färgning som var av skvattram. Skvattram växer ofta på myrar och ”blöta områden” och vad jag har sett ofta tillsammans med Odon.

Garnet betades med Alun innan det lades i färgbadet. Vi hade kokat skvattram (ca 250g) i vatten i 2 timmar för att få fram mycket färg.

Och så ligger alla mina garner i min hylla vid min pysselhörna. Det är en inspirationskälla kan jag lova…

/Hanna

5 svar to “Färga garn med skvattram”

  1. Hejsan,har kollat er hemsida,men hur blir man medlem ??
    Hulda

  2. Vi är inte en grupp man blir medlem i, vi är bara ett kompisgäng. Så det är inget att bli medlem i.

    /Sofia

  3. Åh så totalt ljuvligt med egna växtfärgade garner! Vackra.

  4. fittforcefive Says:

    Det är faktiskt ljuvligt🙂 Kan rekommendera alla att göra det. Fast jag känner mig inte redo att sticka med det än…Vill ha kvar det så jag kan titta på det ännu mer🙂 Har blivit lite besatt…
    /Hanna

  5. […] Denna gång färgade vi hemma i lägenheten, vilket var lättare för att vi kunde skölja garnet i varmt vatten i badkaret. Skillnad från när vi var på landet och var tvungna att värma sköljvattnet på spisen. Mina övriga inlägg om växt- och svampfärgning finns här och här. […]

Kommentera

