Mormorsstjärnor

Jag sprang på en sån finfin beskrivning på hur man gör mormorsstjärnor/mormorsrutestjärnor igår. Jag och en kompis, som inte hör till Fitt Force Five pysslade på eftermiddagen och hon ville virka smycken, så vi letade runt lite efter saker att virka och hittade stjärnorna. Vi hade lite svårt att fatta de australiensiska termerna, men de pedagogiska bilderna underlättade mycket. Sen dess har jag gjort ett par till nu under dagen. Det första paret jag gjorde har jag satt krokar på som örhängen, vad jag ska göra med de andra vet jag inte, jag har gjort två likadana av alla med tanke på örhängen.

Roliga är de att göra iallafall, framförallt för mig som älskar stjärnor. Jag funderar på att stärka dem. Men jag vet inte hur, sockerblandning verkar inte så bra om man är ute och det typ regnar, lär bli kladdigt. Har läst om utspätt trälim också. Någon som har något bra tips?

/Sofia

11 svar to “Mormorsstjärnor”

  1. Trälim har jag använt till just örhängen. Det har funkat bra, jag har bara liksom ”kramat” in det i garnet och låtit det torka. Tapetklister är en annan idé som jag har, har dock inte provat än.

  2. tapetklister borde nog också funka, blir nog lite som papemache (eller hur det nu stavas) och det blir ju väldigt hållbart.🙂

  3. fittforcefive Says:

    Å tack för idéerna!

    Tyg och otyg: har du spätt ut trälimmet innan du kramar in det?

    /Sofia

  4. Hej
    Vilka fina stjärnor!
    Jag har använt trälim för att stärka virkade saker! Jag har spätt ut limmet med kanske 50/50 vanligt trälim/vatten. Sedan fick det torka över natten på gladpack. Det blir inte klibbigt utan hållfast och bra.
    Jag blandade lim och vatten i en liten plastkopp som man kan slänga sedan och doppade ned den virkade duken i mitt fall. Sedan kramade jag in blandningen så att den blev dränkt i lim och vatten innan jag kramade ur överflödet.
    http://majjsansuniversum.blogspot.com/2010/03/varhattar.html

    Keep up the good work.
    kram

  5. fittforcefive Says:

    Nu har jag stärkt mina stjärnor. Det blev trälim och vatten, kanske körde 50/50 eller lite mer vatten än lim. Det gick bra i vilket fall som helst, de tappade ju lite glans, men det är ju svårt att komma åt.

    Tack för tipsen!!!

    /Sofia

  6. jag har läst alla inläggen i bloggen nu, och jag kunde inte slita mej ifrn alla underbara tips! Jag ska ge mej på att sy en klänning och trycka ett snyggt tryck på en av mina tröjor😉
    Tack så mycket för jättebra tips!

  7. Åh, förlåt, jag såg inte att du frågat mig om trälimmet! Jag har inte spätt ut det, det har gått bra ändå. Hoppas du fått det att funka!

  8. Vilka fina saker du pysslar, tack för alla tips. jag tänkte kanske virka stjärnorna och sätta fast på gummisnoddar!

    Stärkmedel kan man ju förresten köpa på vanliga stormarknader, men det kanske inte funkar på virkat?

  9. skulle inte textillim funka?

  10. Vilka fina stjärnor! Nu blir jag jättesugen på att virka :3

  11. Only a smiling visitor here to share the love (:, btw great style.

Kommentera

