Mormorsrutefilt

Jag har hållt på med de här mormorsrutorna väldigt länge. Men häromdan blev det äntligen av att jag sydde ihop dem till en filt.

Mormorsrutor kan virkas ihop, som här. Men nu har jag sytt med sytråd och virkat en grå kant runt.

Tycker att det blir finare när man syr ihop, men det tar längre tid än när man virkar ihop dem. För att virka ihop mormorsrutor görs fastmaskor eller smygmaskor igenom en maskbåge var på två rutor som läggs ihop. När man syr är det bara att sy… och sömmen blir i stort sett osynlig.

/Martina

3 svar to “Mormorsrutefilt”

  1. Att sätta ihop rutorna är helt klart det tråkigaste med en sådan filt. Nästa gång jag får för mig ett sådant projekt så ska jag försöka sätta ihop rutorna under tiden, så att allt inte kommer på en gång. Filten ser dock väldigt trevlig ut!

  2. Åh, jag älskar mormorsrutor! Jag har velat knåpa ihop en filt hur länge som helst! Hur lång tis tog det för dig att göra klart alla rutor & hur stor är filten? Den ser verkligen jättefin ut.

  3. Hur gjorde du kanten? Vill du ge en beskrivning?

Kommentera

