Tygtryck – gör det själv utan dyr utrustning

En enklare (och billigare) variant av screentryck är att göra tygtryck med over head papper. Nackdelen är att det inte går att göra detaljer som med screen, men enkla motiv blir riktigt fina. Och OH-papper är betydligt billigare att skaffa en screenutrustning…

Gör så här:

1. Rita motivet på ett papper, eller som jag gjorde: rita av en bild från nätet. Tänk på att inte ha några små detaljer.

2. När bilden är klar ritar du av den på OH-pappret. Om du inte har OH-pennor kan du använda tuschpennor men tänk på att inte röra ritningen för då kladdas linjen ut.

3. Lägg OH-pappret på en skärbräda och skär ut bilden, eller klipp ut den med sax.

4. Lägg OH-pappret på tyget och dutta textilfärgen med en svamp eller pensel. Tryck försiktigt. Tejpa eventuellt fast pappret mot tyget så att det inte rör sig när du trycker. Lyft sen bort pappret och låt torka.

Det jag tryckte använde jag sedan till ett kuddfodral.

Jag klippte remsor i ett annat tyg som jag placerade runt bilden.

Nålade och sydde fast delarna.

Sydde fast en baksida i ett tredje tyg, och lämnade en öppning baktill. Sen var det bara att stoppa in en kudde. Sen var det klart!

/Martina

PS: som ni säkert märker blev det ett litet fel på trollsländans ena vinge. Men det struntar jag bara i! Om ni är försiktigare än vad jag var får ni säkert en felfri bild… 🙂 Lycka till!

6 svar to “Tygtryck – gör det själv utan dyr utrustning”

  1. Vill man kunna skära ut pilligare motiv så är en skalpell en bra idé, finns på Panduro exempelvis. Jag har faktiskt tryckt en ganska detaljerad bild av fantomen genom att skära ut den med skalpell. Vill man bara trycka motivet en gång går det också att använda klisterplast (alltså plast med klister på ena sidan som man har till bokskydd och sånt), mindre motiv borde ju kunna skäras ut av gamla klistermärken också. Det sitter bra fast och då kan man också klistra fast smådetaljer i bilden.

  2. Jag är imponerad över allt du/ni gör. Jag är själv en pyssel människa.
    Din sida hamnar absolut på bevakning:D
    Gillar:)

  3. fittforcefive Says:

    vad kul! Tack!

  4. fittforcefive Says:

    Liv: vilka bra tips! tack, jag har inte kommit på det där med självhäftande plast, men det låter ju skitbra, även om man bara kan använda stencilen en gång. Då kan man i alla fall slå till med en riktigt bra detaljerad bild då och då… 🙂 /martina

  5. Vilket bra tips ändå! Ska testa. Är så jobbigt när man måste köpa massa dyra tillbehör när man bara vill testa göra nåt kul.
    Bra blogg i övrigt med!
    /Hannah

  6. Hej, vi är sex elever som kommer från Per Brahegymnasiet i Jönköping. Vi ska sälja tygpåsar med tryck på. Trycken ska bara olika citat och även några bilder.
    Vi har kollat runt och det är väldigt dyrt att få det tryckt i av ett företag. Så vi tänkte göra det själva. Har ni någon ide på hur man går till väga?

Kommentera

