Randig mössa

Det var längesen jag skrev ett inlägg här. Det har gått över 2 månader sen sist. Det är inte för att jag har varit lat och inte bloggat om det jag gjort, utan det är för att jag inte har gjort nått. Kanske inte så konstigt med heltidsstudier, deltidsjobb, övningskörning och en nu 9 månaders son, då blir det inte mycket över till pyssel.

PA270017

Nu har jag iallafall lyckats knåpa ihop en mössa. Den är helt freestylad. Jag har tänkt länge att jag vill göra en mössa som är stickad med ribbningen på ”fel” ledd.  Jag har sett såna mössor lite här och där och tyckt att det är rätt snyggt och roligt, jag hade tänkt att jag skulle göra en som var svart och en annan färg, så antingen att det svarta är det som bubblar ut och den andra färgen den som ligger bakom och syns lite grann ibland, eller tvärtom med den svarta som lite gömd. Istället hittade jag det här melerade garnet som jag tycket var väldigt snyggt.

PA270022

(Min kamera håller på att ge upp, därav de sunkiga fotona)

Ihoptagningen blev fyrkantig, det var inte planen från början men det var så längesen jag tog ihop en mössa att jag glömt bort hur man brukar göra, men jag tyckte det blev en rolig effekt så jag tänkte behålla det.

Det jag gjorde var att jag la upp 120 maskor på 3,5 rundsticka, jag stickade 5 varv resår (2 aviga 2 räta) för att sedan sticka runt runt, 5 varv räta, 5 varv aviga, när jag tyckte det var lagom började jag sticka ihop maskor på 4 olika ställen. Sen klart.

Förhoppningsvis kommer jag få till lite pyssellust så det inte dröjer 2 månader till nästa gång, men får se när kreativiteten faller på.

/Sofia

2 svar to “Randig mössa”

  1. Trevlig mössa! Jag har planer på att göra en på samma sätt…

  2. fittforcefive Says:

    Va snygg den blev Sofia!
    kram
    /m

Kommentera

