Hur man stickar flätor med två hjälpstickor

Hej igen! Jag kom på att det var lika bra att förklara hur jag gjorde med flätan jag stickade i förra inlägget.

Det är lättare att sticka flätor än vad jag trodde!

IMG_6798

Jag använde två hjälpstickor (eller säkerhetsnålar).

IMG_6800

Först stickade jag två aviga och två räta maskor hela tiden, gör så många varv som du önskar (här gjorde jag 4).

När jag ville göra själva flätan stickade jag fram tills att jag kom till två valfria räta maskor.

Då stickade jag inte dem utan förde över dem till en säkerhetsnål. Jag lät de två ”ostickade” räta maskorna hänga framför arbetet.

IMG_6801

Sedan tog jag nästa par ostickade maskor, som är två aviga, på ännu en säkerhetsnål. Jag lät dessa hänga bakom arbetet.

IMG_6803

Sedan stickade jag vidare på de två räta maskorna som följde, och struntade tillfälligt i de båda paren som hängde framför och bakom arbetet.

IMG_6804

Sedan tog jag de två som hängde bakom och la upp dem på stickan igen och stickade dem, två aviga maskor. Sedan tog jag de två som hängde framför arbetet och la upp dem på stickan igen och stickade dem, två räta maskor.

IMG_6809

Och vips! så finns det en fin liten korsning, som bildas till en fläta (eller en överlappning av maskor som senare kommer att se ut lite som en fläta)….

fläta

Efter det är det bara att fortsätta som vanligt. Om du vill kan du göra fler flätor längre fram på varvet. När du stickat varvet ut kan du fortsätta att sticka några varv som vanligt utan att göra några flätor (Jag stickade 7 varv). På det åttonde varvet upprepade jag överlappningen. Sedan fortsatte jag så hela tiden: 7 varv, en överlappning, osv.

Poängen är att sticka aviga maskor vid sidan av flätan och att själva flätan ska vara av räta maskor. På det sättet framhävs flätan. I fallet med två hjälpstickor så finns det även ett par aviga maskor ”inuti” flätan, alltså emellan de två raderna aviga maskor som flätas i varandra.

IMG_6816

Hoppas detta varit till hjälp.

/Martina

2 svar to “Hur man stickar flätor med två hjälpstickor”

  1. […] färdigt var den vänstra handledsvärmaren i mitt omaka par. Istället för spets valde jag ett flätmönster till denna. Eftersom det använder två hjälpstickor krävdes lite fantasi för att komma på vad […]

  2. toppen beskrivning. Har provat en gång men gick inte alls. Nu återfick jag hoppet =)