Filt av Mormorsrutor

Kommer ni ihåg det här inlägget? Nu är i alla fall filten färdig…

IMG_5018IMG_4385IMG_6399IMG_5074

/Martina

4 svar to “Filt av Mormorsrutor”

  1. Hej!
    Vad jättesnygg din mormorsfilt blev. Håller sjäv på att virka mormorsrutor. Jag undrar hur man sätter ihop rutorna till filten/pläden.
    Hur gjorde du, virkade du ihop rutorna eller sydde du?
    Tacksam för tips! Har nu gjort ca 130 rutor, det blir några varje dag, vissa dagar blir det jättemånga.
    Har du lust att svara på min mejladress.
    Hälsningar
    Bia

  2. fittforcefive Says:

    Hej Bia!
    I det här fallet har jag virkat ihop rutorna. Det var första gången jag provade att virka ihop dem, tidigare har jag sytt. Att virka ihop går lite snabbare, men personligen tycker jag inte att det blir lika fint.
    Om du vill virka ihop rutorna ska vi lägga två rutor ihop, med rät sida mot rät sida, och virka ihop dem med smygmaska eller fastmaska. Jag märkte att det gick bra att fortsätta virka på två till och två till, utan att behöva klippa tråden emellan, det var bara att dra nålen igenom i nästa rut-par hela tiden.

    Det går smidigt att virka ihop rutorna, men smygmaskorna eller fastmaskorna som du gjort syns på baksidan av filten, det blir en synlig kant på avigsidan. Det tycker jag är rätt tråkigt för man vill ju inte ha en ”baksida” på en filt, den ska man kunna vrida och vända på hur som helst, utan att en sida är finare än den andra….

    Om du orkar sy ihop blir det lite snyggare, ingen kan på baksidan, men det tar lite längre tid. Du använder en trubbig synål med stor ögla och syr för hand, antingen med samma garn som du virkat med eller med en tunn sytråd, jag tror båda funkar bra.

    Ok, hoppas det här blev tydligt.. lycka till med dina mormorsrutor!
    /Martina
    (ps. skickar en kopia till din mail)

  3. fittforcefive Says:

    Snyggt Martina!

    /Sofia

  4. […] kan virkas ihop, som här. Men nu har jag sytt med sytråd och virkat en grå kant […]

Kommentera

