Macramé armband – eller fotlänk

Jag har varit sjuk! så tråkigt… Idag är första dagen som jag orkar titta på datorn utan att det svider i ögonen..Inget pyssel har blivit gjort, men jag tänkte visa några fler armband i macramé (eller makramé, jag vet inte hur det stavas) som jag har gjort under sommaren..

IMG_5195IMG_5293

Armbandet nedan gjorde jag med dubbelt så många trådar som den ovan.. Mönstret blir som en massa små romber.

IMG_6263IMG_6261

Jag använder de som armband och även som fotlänk.

IMG_6266

IMG_6251

Man tar trådar, och viker de i mitten, och gör en knut så att det bildas en ögla:

IMG_6262

Sedan arbetar man med trådarna genom att ta en tråd från ytterkanten och för den diagonalt över de andra trådarna (som på bild 7). Sedan tar man de andra trådarna och snurrar ett varv runt den diagonala tråden (bild 7). När man drar åt blir det som på bild 8, dvs tjocka taighta små öglor som bildar ett mönster. När de har snurrat alla trådarna runt den diagonala vänder du den diagonala trådens riktning åt motsatt håll och fortsätter som tidigare. På så sätt får man ett sick-sack mönster.

IMG_6390

För att få romb-mönstret som jag har gjort ovan arbetar man med två trådar, och inte med en som på bilderna 7 och 8. Vill du göra armband som de jag gjorde ska du göra så här:

Jag använder 8 trådar här, men man kan ta så många man vill, bara det går att dela siffran med 2. De blåa trådarna i sidorna är de som förs över arbetet och som de vita trådarna ska knytas runt.

IMG_6447

IMG_6448

Man för över varje (blå) tråd diagonalt över hälften av de andra trådarna (de vita) till mitten av arbetet.

IMG_6449

Sedan snurrar du de (i det här fallet) tre, vita trådarna runt den blåa, och drar åt.

IMG_6450

IMG_6451

IMG_6452

Sedan gör man detsamma på andra sidan:

IMG_6453

IMG_6454

Nu är det dags att knyta en vanlig knut emellan de två blåa trådarna:

IMG_6455

Nu är de blåa trådarna riktade utåt  arbetet. De ska peka snett nedåt och utåt. Knyt de vita trådarna runt de blåa igen, tre på varje sida.Först på ena sidan:

IMG_6456

Och sedan på den andra:

IMG_6457

IMG_6462

Nu tar man de blåa trådarna och viker dem inåt igen, snett nedåt och inåt mot mitten av arbetet. Först en sida:

IMG_6463

Och så knyter man de tre vita runt den blåa:

IMG_6464

Och så andra sidan

IMG_6465

och så knyter man igen…

IMG_6467

and so on….

IMG_6468

IMG_6469

IMG_6470

and so on.. i all evighet.. eller nja, snarare tills armbandet är lagom långt.

Prova själv!🙂

/Martina

10 svar to “Macramé armband – eller fotlänk”

  1. Tjusigt! Men det ser rätt tidskrävande och pillrigt ut.

  2. Mycket fina:) och tack så mycket för beskrivningen! Jag provade att göra ett och det blev ju riktigt snajjsigt^^

  3. fittforcefive Says:

    Hej Hanna! vad kul att höra om någon som provat att göra det vi tipsar om!
    makramé är rätt kul och snabbt att pyssla med, inte så tidskrävande som det kanske ser ut… /Martina

  4. Ja men ni gör ju så fina saker så man blir ju så sugen att testa själv^^ Och angående frågan ni skrev i min blogg, så självklart får ni visa bilden här:) Ni kan ju kopiera bilden direkt därifrån, eller så kan jag skicka den till om jag får någon mejladress:D Det känns jätteroligt att ni är så engagerade i era läsare:D

  5. […] Hanna har lärt sig att göra makramé, och hon har haft användning för vår beskrivning! Jätte kul tycker […]

  6. […] 5. Macramé armband – eller fotlänk […]

  7. å vilken bra beskrivning nu ska jag hem och öva i morgon på min lediga dag🙂

  8. Jag tycker verkligen om eran blogg, riktigt bra ideér och beskrivningar. Tycker armandet är riktigt snyggt! Har provat göra ett men skulle vilja veta i vilken ordning ni hade färgerna på det lite större armbandet😀 tacksam för svar😀

  9. du visade väldigt tydligt hur man skulle göra!!
    Jag ska på makramekurs hos medborgarskolan nu i höst, ska bli skoj!

  10. Karin Hammar Says:

    Gud vilken bra beskrivning, tack så mycket! Nu ska jag göra ett armband till mig själv och ett halsband till min hund😛