Hemmagjord födelsedagspresent

img_4829

Igår fyllde en fantastisk person år!! och jag sydde en liten portmonnä/sminkväska/bindväska eller vadmannuvillhadentill-väska till henne. Förlåt för den dåliga bilden, och den fula stockholms t-bana-bakgrunden… blev klar med väskan på tåget som ni ser här..

Men iaf; så här gör man en sån här väska:

Rita formen på väskan på ett papper och klipp ut. Vi tyget dubbelt och klipp en rektangel som passar mönstret du gjort. Rektangeln ska vara vikt dubbel, så att du får både fram och baksida på väskan. Sicksacka kanterna.

Här ligger mönstret jag gjorde på den dubbelvikta rektangeln som redan är sicksackad.

img_4799

Sedan klippte jag ut två mindre rektanglar i ett annat tyg. Deras bredd blev ca. en tredjedel av själva väskans bredd (om man bara mäter en sida i taget.. ja, ni fattar) Det mönstrade tyget ville jag ha i mitten på både fram och baksida. Jag sicksackade kanterna även här, nålade fast bitarna genom att vika in kanterna och sydde fast med raksöm.

img_4803img_4804img_4807img_4809

Sedan sydde jag ihop rektangeln i kortsidan till en ring.

Och så sydde jag ihop undersidan som ni ser nedan, diagonalt i hörnen så att väskan fick en rundad form nedtill

img_48151

Sedan vek jag två veck på den övre kanten som nedan: Det svarta över det mönstrade. Och så likadant på baksidan såklart.

img_4818

Och sydde fast genom att vända arbetet ut och in, nåla fast en fåll och sy:

img_4820img_4823img_4824

Sedan sydde jag en dragkedja för hand. (Det var knepigt att sy med maskin på nåt så litet).

img_4827

Jag la till en knapp, men den är bara prydnad, fungerar inte som knapp alltså. Det var det jag gjorde klart på pendeln… på väg till födelsedagsfesten🙂

img_4830

Det var de här små väskorna som inspirerade mig:

il_430xn52715576il_430xn50714055

Minns inte varifrån i cyberspace jag fått dem, hoppas ingen blir arg nu…

Kärlek!
/Martina

2 svar to “Hemmagjord födelsedagspresent”

  1. Det är så…. adorable! My Swedish is a little rusty. But really, the bag is supercute.

  2. Riktigt söt väska =)

Kommentera

