Stickad krage i grå natur-ull

blogg

Jag hade tänkt göra den här kragen precis som jag gjorde den vita kragen. Men den blev för stor, jag hade visst tjockare stickor den här gången.

img_4511

Men jag gillar hur grovt det blir med tjocka stickor. Så problemet med storleken löste jag genom att låta kragen vara ”öppen”, jag sydde alltså inte ihop kragen till en tub. Då blev det kanske mer som en halsduk egentligen… sätter ihop den runt halsen med hjälp med av en sån där pinne man kan ha i håret, och väljer då hur tajt jag ska ha kragen när jag fäster ihop den.

img_4518

Stickade två aviga och två räta som ni ser ovan.

Jag fristajlar kanske lite väl mycket när jag stickar, har aldrig koll på hur många maskor jag kör, eller stick-tjocklek och sånt. Då kan resultatet lätt bli överraskande, som med den här kragen… Men jag gillar att sticka fritt, det är så avslappnande och jag kan vara lite mer kreativ än när man följer mönster. Men det är inte att rekommendera om man vill få förväntat resultat….:)

/Martina

Kommentera

