Följetong: handarbetsskola, sticka 1

Både jag och Hanna har några helt underbara handarbetespärmar från 70-talet (tror jag). De är fyllda med mönster och instruktioner för olika områden. Det finns 4 pärmar på 4 olika teman; sticka och virka, brodera, väva och sömnad. Pärmarna heter Handarbetes bibliotek och kommer från Ica förlaget.

De är helt underbara och pedagoiska. Det är flera av våra besökare här på bloggen som har efterlyst hur man tex virkar stolpar eller stickar olika mönster. Så därför tänkte jag att jag helt sonika skannar in några blad från pärmarna med start nu.

Här kommer således första bladet i stickskolan. (Klicka för större bild)

stickskola1

Förklaringarna gäller alltså: upplägg, aviga och räta maskor, slät- och rätstickning.

Om någon av er skulle springa förbi dessa pärmar på en loppis eller på nätet så kan jag varmt rekomendera dem. Se bara till att om ni hittar sömnadspärmen att mönstermappen ingår också.

Fortsättning följer!

/Sofia

4 svar to “Följetong: handarbetsskola, sticka 1”

  1. Fy vad bra!!

  2. Åh, min mamma har de där! Jag älskar dem, så fina och pedagogiska.

  3. […] Som nämndes i tidigare inlägg så har jag börjat med en följetong här på bloggen. Nämligen en stick- och virkskola från […]

  4. Hi Steven, that price is a bit expensive but looking at the they do (which offers two pairs of lights – that you can configure as you need – and batteries for a minimum of 12 hours) it seems the current price is £3h&.T2at0#8217;s pretty reasonable I reckon and both Andy and Lee have been pretty impressed with their lights. I think they have this particular kit.Appreciate your costs comments though, my credit card is always struggling to keep up!

Kommentera

