Ett stickat pannband

Jag började med att lägga upp 26 maskor.

bild-14

Mönstret är uppdelat på 6 varv som man stickar om och om igen… Dessa är;

Varv 1: rätt

Varv 2: avigt

Varv 3: rätt

Varv 4: rätt

Varv 5: avigt

Varv 6: rätt

När dessa varv upprepas blir det som ett randigt mönster.

bild-21

På 4:e varv ökas 1 maska mellan 4:e och 5:e maskan. Gör dessa ökningar på det fjärde varvet 5 gånger.

Sticka sedan 24 varv utan ökning (sticka hela tiden enl. varv 1-6 ovan).

Minska sedan genom att sticka 5:e och 6:e maskan från kanten tillsammans, på samma sida som ökningarna gjorts. Upprepa hoptagningen vart 6:e varv 7 gånger.

Sticka 15 varv utan hoptagning.

Öka sedan vart 6:e varv 7 gånger. Sticka 24 varv.

Minska 1 maska vart 6:e varv 5 gånger.

Maska av och sy ihop mitt bak.

bild-3

bild-4

/Hanna

6 svar to “Ett stickat pannband”

  1. […] Fitt Force Fives pysselblogg pyssel 4 life « Ett stickat pannband […]

  2. Mycket bra. Precis ett sådant jag önskade. Skall sticka det till mitt älskade barnbarn som är 7 år.

  3. Hej, jag bara är lite nyfiken på vad du har för storlek på stickorna? 🙂

    Mvh. Frida

  4. fittforcefive Says:

    Hej Frida!
    Om jag inte minns helt fel så använde jag stickor 4.0mm.

    MVH
    Hanna

  5. hur långt ska pannbandet mäta när det är klart:)?

  6. fittforcefive Says:

    Ca 30 cm, men mät runt huvudet så att du får rätt storlek.
    /Hanna

Kommentera

