Sticka efter mönster för nybörjare

Jag har länge kunnat sticka, men bara typ en halsduk. Satt en kväll med min mamma och skulle försöka lära mig att sticka efter mönster. Kom på att det viktigaste är att man läser mönstret 5 gånger innan man börjar.

Hittade detta mönster i en sån där härlig gammal 70-tals bok om handarbete. Tänkte att det kan vara bra att börja med något litet innan jag ger mig på större projekt.

img_3296

Under stickningens gång lärde jag mig att ett enkelt sätt att plocka upp maskor på sidan av en stickning är att använda sig av en virknål, trä igenom virknålen och dra igenom tråden. Lägg upp den på stickan och du har en maska! Då blir det så här; (Bilden blev ganska suddig, hoppas ni ser ändå)

img_3284

img_3287

Sen efter att ha sytt på lite fina knappar blev resultatet så här (jag måste öva mig mer)

img_32941

/Hanna

Ett svar to “Sticka efter mönster för nybörjare”

  1. Hihihi🙂

Kommentera

