Sy en till klänning steg för steg

klar

Här kommer en ny beskrivning på hur man syr en klänning, steg för steg. Den här klänningen har fler detaljer och en klockad kjol till skillnad från den tidigare beskrivningen med ”puff-kjol”. Mycket liknar dock den förra klänningen som jag berättade om, så ta gärna hjälp av båda beskrivningarna samtidigt.

1. Ta ett tyg du gillar och klipp ut tre rektanglar. En rektagel ska bli kjolen, en annan ska bli midje-delen och den tredje ska bli bh-delen.
100_1255

100_1259

Storleken på rektanglarna beror på vilken storlek som passar din kropp och på hur lång du vill att klänningen ska vara.

Kjoldelen: Mät från din midja ner till dina knän (eller längre ner/upp beroende på hur lång du vill att kjolen ska vara). Det blir kortsidan på din rektangel. Mät sedan din midja och gångra det med 3. Det blir långsidan på din rektangel. Lägg till sömsmån (alltså en centimeter på varje sida)
Midjedelen: Mät din midja, lägg till 3 cm (det ska vara över lite tyg till dragkedje-fållen). Det blir långsidan på din rektangel. Mät från din midja upp till undersidan av bröstkorgen. Det blir kortsidan på din rektangel.
Bh-delen: Mät över bysten från under din ena arm till den andra. Det blir längden på den denna rektangel. Mät från undersidan av ditt bröstkorg till översidan av den. Det blir höjden på denna rektangel. Lägg till sömsmån.

2. Sick-sacka kanterna på alla tre rektanglar.

3. Vi börjar med BH-delen. Sy två inprovningar på undersidan av rektangeln (se bild). Vik in de två övre kanterna så att du får en rundad form. Sy fast. Jag sydde slutligen en liten skrynklad söm i mitten. Välj själv hur du vill ha det, såklart.

bh-delen

4. Nu tar vi kjoldelen. Sy inprovningar med jämna melanrum tills kjolen blir din midjestorlek.

100_1264

Klipp sedan bort det överflödiga tyget på inprovningen och sicksacka.

inprovningar

4. Nu syr vi fast midjedelen till kjoldelen.

100_1265100_1266

5. Nu syr vi fast bh-delen till midjedelen.

100_1268100_1270

6. Sy dit dragkedjan. Den ska sitta där bak. När du syr fast den fortsätter du att sy ner och syr ihop kjol-delen där bak. Ta två snören och sy dit axelband (eller gör egna genom att klippa i tyg, fålla och sy ihop). Typ såhär ska klänningen se ut så länge:

100_1271100_1273

Nu till detaljerna:

7: Fickor: Klipp två tygbitar med den form och storlek som du vill att dina fickor ska ha. Sicksacka kanterna.

100_1367

6. Jag ville ha en diagonal överkant på mina fickor så jag vek överkanten som på bilden, och sydde fast:

100_13691

7. Nåla sedan fast fickorna där du vill ha dem på klänningen. Du måste vika in kanterna när du nålar fast fickan så att den sicksackade kanten göms.

100_1466100_14681

8. Sy fast fickorna med raksöm.

100_1472100_1476

9. Ny valde jag att sy dit detaljer i ett annat tyg. Vill du göra det också, så klipp ut tygbitar av ett annat tyg. De kan exempelvis sitta på fickorna, och på urringningen. Sicksacka kanterna på tygbitarna.

img_0521img_0523

Vik på mitten och nåla fast på baksidan av urringnigen så att en liten bit sticker upp. Sy.

img_0524img_0526img_0527img_0528

Nåla fast de andra bitarna på fickorna. Sy.

img_0532img_0534

Såhär blev det:

img_0535

/Martina.

20 svar to “Sy en till klänning steg för steg”

  1. Jättefin och smart beskrivning!

  2. Jättefin klänning. Man borde verkligen sy mer kläder själv!
    Man får verkligen insperation av att börja igen när du lägger upp det så det ser så lätt ut.

  3. fittforcefive Says:

    det är lättare än vad man kan tro!🙂

  4. fin fin fin.

  5. vad fin vill ha den

  6. […] du veta hur jag gjorde kan du kolla in förklaringen till den vita klänningen, men strunta i att ha med överdelen på […]

  7. hejsan…
    det är lite saker som jag undrar och jag undrar om kan du adda min msn
    thefrotze93@hotmail.com så vi kan chatta om det…

  8. Tusen tack för hjälpen. verkligen inspirerande. tror jag skall börja redan ikväll😉

  9. snygg!!!

  10. Jag älskar den!!🙂

  11. […] 3. Sy en till klänning steg för steg […]

  12. Superfin klänning – och superbra steg för steg förklaring!! =D=D

  13. Vilken underbart fin klänning!!:):)

  14. Jättefin klänning, funderar på att sy den som studentklänning! =D

  15. Jättefint, och bra beskrivning. Nu vet jag precis hur jag ska göra min egna klänning🙂

  16. Tack för en bra beskrivning, har just sytt en klänning med hjälp av den. Med lite egna modifieringar. Det var lättare än jag trodde men svårare än vad det såg ut. Men jag tror det var nyttigt att få prova sig fram, till nästa gång det ska sys ngt!

  17. Guud vad bra tips! Har letat jätte länge fter ett mönster för jag ska för söka ge mig in på att sy min skolavslutings klänning, men jag ahr en fråga (skulle bli jätte glad om du kunnde svara tillbaka i min blogg) på dom där sömmarna på över delen den som är till bysten, ska man fortfarande ha samma mått eller måste man inte göra den lite sörre då? förlåt om jag inte förklarar så där jätte bra😛

  18. sedan har jag en till fråga, när man ska mäta över delen ska man mäta på brösten eller under?

  19. den kläningen var ur snygg ska köpa lite tyg och sy den den var värkligen underbar hoppas att du gör fler inte bara på kläningar🙂

  20. jättefin klänning. Ska nog oxå sy mig en sån🙂