Att sy småfodral steg för steg

Som jag skrev igår så har jag hittat massa olika förvaringar och väskor och grejer på olika bloggar som jag har tänkt att göra. Det här blev det andra projektet. Alltså små fickor/väskor som man kan göra i precis vilken storlek som helst.

p3110455

Just den här modellen hittade jag på Mallachingsblogg där det fanns en beskrivning av hur man gör. Jag hade dock en del problem med att förstå hur man skulle göra, jag lyckades tillslut utifrån beskrivningen. Vid den tredje fickan jag gjorde fotade jag hela processen. Så för er som är lika lost som jag så kanske ni får hjälp av min lilla bildserie. Smartast är att kolla igenom hela först så man inte sätter ex dragkedjan fel eller så.

Du behöver två lika stora tygbitar, ena kommer vara foder. Bredden ska vara lika lång som den dragkedja man har. Längden gör man precis så lång som man vill.

p3110431

Lägg dragkedjan mellan de båda tygerna, tygerna ska ligga räta mot räta.

p3110432

Sy en raksöm. Om du har en sån där flashig specialpressarfot så är det enkelt att sy fast dragkedjan, då åker den inte över metallen.

p3110434

Så här blir det då.

p3110437

Andra delen av dragkedjan ska sys fast i de andra kortsidorna av tyget, så att det blir två tuber av varje tyg med dragkedjan emellan. (Se de fyra kommande bilderna för underlättning)

p3110439 p3110440 p3110442 p3110444

Nu lägger man ut allt och placerar dragkedjan där man vill ha den, beroende på hur stor över och udnerdel ma vill ha. Ena hörnet av fodertyget (det gröna) ska vara uppvikt, det är där som man ska vända ut och in på hela fodralet.

p3110445 p3110446

När sömmarna är sydda så ska man vända allt ut och in, genom hålet.

p3110447 p3110448

Nu är insidan utåt, sy ihop vändhålet för hand. Jag smygsydde, men det gör man precis som man vill, sömmen är ju inuti så den kommer inte synas.

p3110449 p3110451 p3110452 p3110453

Färdigt (här är överdelen rätt stor, det gör man precis som man vill. Bilden högst upp visar de andra versionerna jag gjort.

p3110454

I ena har jag tillexempel tänkt att förvara ett pågående robot-broderi.

p3110457 p3110458

Färdigt!

När man väl förstått hur man ska göra och sitter slippa och sprätta upp dragkedjan gång på gång så går det mycket snabbt och jag gillar modellen, så det lär bli fler i framtiden.

/Sofia

3 svar to “Att sy småfodral steg för steg”

  1. Ja! så himla bra du har fotat! ska länka till dig så att fler fattar!🙂 tack, ha en bra helg!

  2. […] Fitt Force Fives pysselblogg pyssel 4 life « Att sy småfodral steg för steg […]

  3. Hej Fitt Force Fives
    Gud vad jag blev inspirerad av era verk här!! så himla coolt.
    Jag har en fråga bara. Jag undrar om ni har något tips om vilken symaskin man ska köpa. Det är nämligen så att vi i familjen har använt oss av farmors ANTIKA symaskin av dem första singer som fungerat bra hittills men som tyvärr har gått sönder och den är gammal nog att inga delar finns kvar att fixa den.
    Har ni några bra tipps om vilken man ska investera i på, vi syr allt från gardiner till kläder och kuddar hemma.
    Tack i förhand

Kommentera

