Gör dina egna smycken med macramé

img_3633img_4009img_3190img_4022

Macrame är en mycket gammal konst som ursprungligen startades av arabiska vävare på 1200-talet. Senare spred det sig till Europa via Spanien, och idag sysslar man med det lite överallt: till dekoration och inredning, till hammokar och krukhållare och till smycken… Det är mycket enkelt att lära sig och du behöver varken kunna sticka eller virka, macramé görs utan några stickor; du använder bara händerna och gör vävningen med olika knutar.

Du behöver:

Tråd. Jag har använt vaxad tråd som jag köpte  i Buenos Aires, men hittar ni inget sådant här går det såklart även bra att använda andra trådar som man tycker blir fina.

Pärlor eller snäckor (om du vill trä igenom de på smyckena)

Här finns en bra beskrivning och video på hur du kan lära dig!

Videon går lite fort men här finns tydliga ”steg för steg bilder” från videon och mer förklaringar.

Här finns andra tydliga bilder.

Det finns många olika knutar som är olika svåra. Men de enklare (som beskrivs i länkarna ovan) blir såhär: img_3188

De är mycket lätta att lära sig, och det blir snabbt snyggt. Eftersom du inte behöver stickor eller nålar, kan man göra macramé var man än är, med bara lite tråd/snören.

Nedan ser ni en annan typ av knut. Det ligger väl på steg två i svårighetsgrad. Jag ska göra ett försöka förklara detta längre fram.

img_3181img_3189img_4010img_4014

Och det här har jag ingen aning om hur man gör! men det är också macramé och fint är det…img_3185img_3184

/Martina

9 svar to “Gör dina egna smycken med macramé”

  1. Vilken kul och trevlig blogg du har. Har lagt till dig på Bloglovin. Ska bli spännande att följa. Älskade halsbandet. Ha det gott så länge!

  2. fittforcefive Says:

    tack! kul att du gillade bloggen. Vi är t.o.m. fem stycken som bloggar här 😀 Ha det bra du också! /martina

  3. halsbandet är ju helt fantastiskt

  4. Vilken fin sida du har! Titta gärna in på min, http://www.macramejewellery.zoomin.se
    Säljer du tråd?
    Ha det bra //Lotten

  5. […] 7. Gör dina egna smycken med macramé […]

  6. Åh va duktiga ni är och vilket fint halsband! Jag kör fortfarande me mina grundknutar men e ju så less på de…vill lära mig snyggare och mer avancerade knyttekniker nu och verkar äntligen ha hittat en sida där de beskrivs lätt. 🙂 har ni nå tips på hur jag kan få mitt lås mitt bak på mina armband? Hur jag än räknar både pärlor och knutar så blir de aldrig den längd jag räknat ut att det ska bli och så blir det en massa extraknutar och låset hamnar på sidan. :O

    Mvh Helen

  7. hur ska man gora for att inte armbandet ska ”tvinna sig”?

  8. Vaxad brasiliansk brännbar macrametråd finns att köpa i vår webbutik http://www.laboheme.tictail.com
    Välj mellan en mängd färger och köp din tråd metervis eller per rulle. Välkommen! 🙂

  9. Lizzy Bergman Says:

    Vilken rolig sida, måste köpa material och börja göra detta👍

Kommentera

