Spjälskydd med rymdhundar

Mer och mer börjar bli klart med allt fixande inför bebisankomst. Det jag har gjort nu senast är ett skydd till spjälsängen. Alltså en tunn ”madrass” som sitter på spjälorna/väggarna närmast madrassen, så om ungen ligger och trycker sig mot en vägg så ska det vara lite mjukt och skönt.

p1060290

Jag hittade ett snyggt tyg på rea förra veckan och även en matchande filt som jag tänkte skulle passa bra till detta ändamål.

p1060293

Det jag gjorde var att jag utgick från de mått som stod på ikeas spjälskydd, vilket var ca 380 cm gånger 21 cm. Tyget var 150 cm brett och jag hade drygt 150 cm långt. Vilket innebar att det räckte till fram och baksida och tyg till knytband. Jagg klippte till 25 centimetersremsor som jag sydde ihop till två långa våder (om jag istället hade haft 50 cm remsor som jag sedan vek skulle ena sidan av hundarna vara uppochned).

Efter detta klippte jag till en lika lång våd med vadd, som jag fick skarva för att den skulle bli rätt längd.

vadd

När jag sytt de ihop de långa våderna så la jag de räta mot räta och sydde de båda långsidorna och ena kortsidan. Efter det vände jag på allt och strök den platt och fin.

kantsom utochin p1060299

Det som skedde efter detta var att jag trixade dit vadden. det blev att köra in hela armen hållandes vadden och sedan pilla vadden rätt och nåla fast den, för att sedan sy fast den, dels kantade jag runt hela och sen sydde jag kanaler var 18:e cm så att vadden hålls på plats ordentligt och det inte blir så plufsigt.

p1060301 p1060302 p1060304 p1060306 kanal

När detta var fixat var det pilljobbet med att klippa, vika, nåla och sy knytsnören. Min plan var att gör många och sedan sy på de där och när de behövs.

p1060319 p1060324

Just nu har jag extra långa i varje hörn och sedan har jag bara snurrat runt hörnspjälorna. Men sen när sängen byggs om kommer jag nog lägga till band, eller om den börjar glida runt eller nått så kommer jag sy fast fler, och då är det skönt att ha ett par på lager.

Så här blev resultatet. Det kommer bli svårt att hålla Musashi (katten) borta från den, men vi ska göra ett försök i att få honom att förstå att spjälsängen är helt off limit.

p1060328 p1060330 klart

Jag är nöjd med resultatet, det blev snyggare än de jag har sett att man kan köpa, dessutom billigare (tyget 40 kr, vadden kanske 50 kr)

/Sofia

8 svar to “Spjälskydd med rymdhundar”

  1. Jättefint! Ska se till att spara den här bloggen till mina favoriter då jag själv vill göra ett spjälskydd!
    Och det här med katten – vår katt bosatte sig väldigt snabbt i vagnen och inget fick honom därifrån! Tills någon tipsade oss om att lägga folie (ugnsfolie) i vagnen. Eftersom det är mjukt underlag så prasslar det och låter väldigt mycket då han går dit. Han slutade genast att ligga i vagnen! Lägg folie i spjälsängen så är det nog ingen kisse som vill ligga där =)

  2. fittforcefive Says:

    Tack så mycket!

    Kanske ska prova folietricket. det ända är att musashi älskar saker som prasslar så när man inte är hemma och hör och då kan stoppa så kanske det mer får motsatt effekt… just nu står en blomspruta redo att riktas mot honom om han är på väg upp i sängen, hitintills har enbart hotet av den funkat.

  3. kuligt tyg! vart hittar man billigt och kul tyg????

  4. fittforcefive Says:

    Just det där tyget kommer från åhlens, de har en hel serie med gossedjur, filtar, hyllor och tyg. Annars så gäller det nog att hålla ögonen öppna. Hanna brukar fynda schysta retrotyger på tradera, annars på vanliga loppisar. men allt beror ju på vad man är ute efter.

    /Sofia

  5. Har sparat dig på favoriter å kikar in ibland. Är lite sugen på å göra en bärsjal till våran kommande bebis. Inget du har funderat på så man får se om det är svårt? 😉
    Är det inte vitpeppar man ska dränka in på golv osv å sedan tvätta bort så försvinner katterna därifrån?

  6. fittforcefive Says:

    Vad roligt att du uppskattar bloggen. Om man bara vill ha en vanlig bärsjal är det väl egentligen bara ett långt tyg man använder sig av, men om man ska göra en Mei Tai, så är det ju mer att sy… jag har en beskrivning på en mei tai, men har inte fått tag på mönstret än så jag har inte satt igång det projektet än. Dessutom har vi precis skaffat oss en beco butterfly 2, så vet inte om det kommer bli aktuellt med andra bärredskap, men om jag gör nått kommer jag naturligtvis lägga upp det här på bloggen.

    Men jag vet att på sjalbarn.se så finns det beskrivningar och säkert bilder också, om du vill få hjälp och inspiration.

    Det där med vitpeppar låter lite läskigt, sitter inte lukten kvar då? just om det är tyg där en bebis ska ligga känns inte vitpeppar som en bra kombination, hellre kattlukt då 🙂

    /Sofia

  7. Det blir nog inte dumt med några robotar ovanför denna fina bädd! Lycka till med ankomsten 🙂

  8. Då ska jag spana in sjalbarn och kolla om jag hittar nåt lämpligt. tack för tipset.
    Ang vitpeppar så ska du tvätta tyget efteråt för tydligen sitter lukten kvar lite ändå så katten känner det..men jag vågar inte svära på om det funkar..

Kommentera

