Skötbädd och väggförvaring

Det är mycket som fixas inför bebisens ankomst nu. Det senaste i ordningen är att ordningställa skötbordsfunktionen. Vi skaffade oss nyss en tvättmaskin och det är ovanpå den som skötbädden är placerad. Först tänkte vi göra det enkelt för oss och köpa en färdig skötbädd, men måtten stämde inte, den var dyr eller dålig och rätt ful.

allt

Så istället köpte jag skumplast (tvättbar) och vaxat tyg. Jag mätte upp storleken på tvättmaskinen och gjorde skumplasten i samma storlek, den kändes för tunn (2 cm) så det blev en dubbel. För att göra den extra säker gjorde jag en kant av 5 cm bred skumplast och två lager.

pc300208 pc300211

Jag sydde ihop alla delar så att de inte ska glida ifrån varann och förhoppningsvis klara att tvättas, ett tag funderade jag på att limma ihop delarna men då skulle limmlukten sitta i och det känns inte särskilt smidigt i kombination med en liten bebis.

pc300213

Det jag gjorde sedan var att klippa till tyget och sy ihop det. För att få mer struktur på det sydde jag lite kantning så att den skulle hålla sig mer på plats.

pc310218 pc310220

Hela konstruktionen improviserades fram, vilket gör att allt inte blev så pass bra att jag skulle uppmana någon att göra på samma sätt som mig, så därför tänker jag inte beskriva steg för steg hur jag gjorde. Men ändå så blev resultatet helt godkänt och jag är nöjd med den.

pc310227

Jag matchade skötbädden med en väggförvaring bredvid på väggen som kommer fyllas med blöjor, tvättlappar och annat nyttigt. Tyget är likadant mönstrat men istället för svart så är det vitt. Tyget som sådant består av tre likadana fält av mönster och för att det skulle bli extra piffigt så satsade jag på mönstermatchning.

vit

Det första fältet är framsidan, andra baksidan och det tredje fältet klippte jag fickor av som jag mönsterpassade. Slutligen tog jag de få resttygerna som blev över och klippte i 3 cm remsor som sedan ströks och blev kantband, det var framförallt det svarta tyget som jag använde mig av. Jag tyckte det blev en schyst koppling mellan de två olika delarna i sköthörnan.

Nu är det bara att vänta de få veckorna som är kvar innan vi kan börja använda det. Just nu har katten lagt beslag på den mjuka dynan.

/Sofia

Följ min blogg med bloglovin

6 svar to “Skötbädd och väggförvaring”

  1. Random människa som inte känner dig Says:

    Skit fint gjort, blev inspirerad! Tack för en alltid lika intressant blogg

  2. Jättefint!! Vi kommer också ha enbart skötbädd på tvättmaskin, nu fick jag ju massa inspiration!!!Den här bloggen blir till att spara bland favoriterna!
    =)

  3. Gud, vad skönt det är med folk som hittar på och fixar saker själva istället för att vara sådär tråkigt mainstream!🙂

    Fantastiskt fint, tycker jag!

  4. fittforcefive Says:

    Tackar och bockar. De har kommit väl till pass, både skötbordet och även väggförvaringen. Och framförallt väggförvaringen är ju enkelt att göra själv, svårt att misslyckas.

    /Sofia

  5. […] jag en bok om hur man kan göra smarta förvaringar till hemmet. Jag gillar förvaring (exempelvis väggförvaring, virkade korgar, vinylskålar, virk och stickfodral) och organisering där varje sak har en logisk […]

  6. […] 9. Skötbädd och väggförvaring […]

Kommentera

