Självporträtt som siluettbroderi

klar

Jag har just färdigställt en julklapp till min mormor och morfar. Eftersom mormor är gammal syslöjdslärare är det alltid roligt att göra saker som man gjort själv. Tidigare har de fått ett broderat siluettporträtt av mig själv från då jag hade dreads. Nu har jag istället använt mig av en bild från min pågående graviditet.

Det jag gjorde var att min sambo fotade mig, sedan la jag in bilden i datorn och målade själva siluettkanten i ett ritprogram, en tydlig svart linje. Sen tog jag ett vanligt ritpapper och höll mot skärmen och ritade av. Insåg att det var lättare och smidigare än att skriva ut bilden och då kunder jag även mäta upp rätt storlek genom att hålla ramen upp mot skärmen, så slapp jag skriva ut bilden i flera olika ungefärliga storlekar.

blyhurts

Sedan ritade jag av siluetten direkt på väven, sen var det bara att börja brodera. Jag gjorde även detta broderi i peptit point (se emma goldman 1 och 2). Jag använde mig av väldigt många olika nyanser av grönt, tanken var inte att det skulle se ut som militärkamoflage, men det blev det ju onekligen.

borjan lite-gul

De många olika färgerna i ett virvarr gjorde att baksidan kanske inte blev den finaste. Men den ska ju sitta på väggen, så man behöver ju inte kolla (även om mormor kommer göra det och så kommer det bli lite pinsamt).

baksida

För att neutralisera kamoflagekänslan så valde jag att göra bakgrunden gul så det blev lite gladare och soligt. De gula stygnen är broderade åt andra hållet så att kontrasten blir större.

broderi-klar

Slutligen klippte jag bort den överflödiga väven och kastade kanterna, vilket är mycket viktigt, annars riskerar man att väven repar upp sig.

kant

Nu hoppas jag bara mormor och morfar uppskattar mitt broderi och inte märker att det är två olika gula nyanser i bakgrunden. Kanske kommer orka med och göra en likadan (eventuellt av en ny bild i och med att magen har vuxit lite sen kortet togs för kanske 2 veckor sedan) som mor och far får i julklapp.

/Sofia

7 svar to “Självporträtt som siluettbroderi”

  1. Maria , Sundsvall Says:

    Hej!
    Kul m en bebbe: grattis!!🙂

    Jättefina broderier o annat m du gör/har gjort! Verkligen!
    Håller m dig, det blev an aning militärcamoflage över ”grav-tavlan”, det kan ingen säga emot.
    Men du, de gör inget, tycker iaf inte jag. Inte alls, det är det som ger tavlan attityd!
    Så strunt i det vettja, den är skittuff o snygg!!🙂

    Ha det bra, ja tar för givet att mormor&morfar blev glada över den coola julklappen!
    /M.

  2. fittforcefive Says:

    Hej och tack!

    Mormor och morfar blev mycket glada över tavlan, mormor skulle genast sätta upp den🙂

  3. […] blev två till siluettbroderier (tryck för mer info) i julklapp, en till farfar som jag inte hann fota innan den snabbt skickades […]

  4. Åh så läckert! Vilken härlig inspiration på din blogg, snygga grejer och befriande ogulligt!

  5. fittforcefive Says:

    Tack så mycket! Måste bara påpeka att vi är 5 stycken som ligger bakom bloggen, så det är vår blogg som är snygg, befriande och ogullig🙂

    Sofia

  6. Hej! Jag bloggade precis om detta i min blogg. Hoppas att det är okej! Annars får du säga till, så tar jag bort det. /Tiger

  7. fittforcefive Says:

    Vad roligt! Inga som helst problem, bara roligt att det man för uppskattas!

    /sofia

Kommentera

