Förvaring av stickor och virknålar

När man håller på mycket med stickning och virkning gäller det att ha stickor och virknålar i rätt storlekar och ha koll på var de befinner sig så man lätt kan hitta de när man väl behöver de. Jag har sytt mig ett fodral med fickor för olika storlekar och former av stickor och sånt.

hela

Det jag gjorde var att jag tog resttyg från när jag sydde det portabla skötbordet, alltså lila vaxduk med mönster. Detta fick bli utsidan. Fickorna på insidan är sydda i blått jeanstyg. Eftersom jag har så mycket stickor och grejer så behövde jag flera lager av fickor, som överlappade varandra. eftersom fickorna är sydda direkt på vaxduken så innebär det att de olika fickornas kanaler (alltså där stickorna läggs) i de olika lagerna måste vara lika stora, för man syr alla lager av kanaler samtidigt, annars går det inte.

stickor virknalar

Jag tycker alltid att det är så jobbigt att mäta storleken på strumpstickorna, därför fixade jag tygfärg på tub som jag skrev de olika storlekarna med för att underlätta. Är inte särskillt nöjd med resultatet av siffrorna, men bättre än inget.

overkant

Jag har tänkt att jag ska fixa någon form av stängning på fodralet, men än så länge rullar jag bara ihop den när den ska stuvas undan.

rulle

Nu har jag iallafall både plats för alla stickor och virknålar, jag har de även under kontroll, väldigt skönt.

/Sofia

10 svar to “Förvaring av stickor och virknålar”

  1. Jisses vad mycket stickor och virknålar du har! Tur att de fått ett så fint ”hus” att bo i! : )

  2. […] till hemmet. Jag gillar förvaring (exempelvis väggförvaring, virkade korgar, vinylskålar, virk och stickfodral) och organisering där varje sak har en logisk placering (kan vara svårt att tro när man ser vår […]

  3. […] Att sy ett fodral till trumpinnar kan vara pilligt. Men det är praktiskt och väldigt bra att ha. Det kan självklart även användas till att förvara stickor. Sofia har gjort ett fodral för stickor förut (se det här) […]

  4. mycket praktisk.. du råkar inte ha mönster till den.. För jag skulle gärna vilja göra en sådan osm du gjort..

  5. fittforcefive Says:

    Jag mätte bara hur långa mina stickor var och sen freestylade jag, om jag skulle göra det igen skulle den bli på lite annat sätt.

  6. Ann-Kathrin Says:

    Hej,
    Jag har sett ett liknande med ett knytband för att hålla ihop rullen. ta ett band och fäst det vid mitten på mitten av den yttre kanten. sedan är det bara att knyta en knut och rosett. skall sy ett eget inom kort.

  7. […] Förvaring för egna stickor. Mer inspiration och instruktioner här! […]

  8. Vilken smart gre!!

  9. Ella Wallberg Says:

    Hej
    Kan man beställa en av dig?
    Rlla

  10. fittforcefive Says:

    Det har jag inte ens funderat över. Den som inlägget handlar om använder jag inte ens längre. Just nu har jag fullt upp med alla projekt inför julen till barn och släkt.

    /Sofia

Kommentera

