Mormorsrutor – steg för steg

Har precis lärt mig hur man gör mormorsrutor, och när man väl förstår processen är det jätte lätt. Börja med att lägga upp kanske 6-8 lösa maskor:

img_2810

Fäst sedan ihop den sista maskan med den första, och gör därefter 3 st lösa maskor igen. Så att man får den första sk stolpen.

img_2812

Gör därefter 2 stolpar till:

img_2817

Nu när 3 stolpar är gjorda – gör 2 luftmaskor och sen 3 stolpar till. När 4 st ”3stolpskombinationer” är gjorda ser det ut så här:

img_2822

Tricket med att nu få en fyrkant och inte en cirkel är att smyga in tråden. Men gör först 2 luftstolpar och sen smyg in tråden så att man kan fortsätta på det andra varvet.

img_2829

img_2833

Gör sen 3 st nya stolpar i hålet. (När man virkar mormorsrutor fäster man aldrig stolpar i stolparna utan alla stolpar ska fästas i hålen).

img_28341

Eftersom detta ska bli ett av hörnen, gör 3 stolpar – 2 luftmaskor – och sen 3 stolpar till i samma hål.

img_2837

Fortsätt på samma sätt hela varvet runt.

img_2839

När det ser ut så här, gör 2 luftmaskor och smyg sen över tråden till hörnet och starta ett nytt varv. Börja då med hörnet (alltså 3stolp+2luft+3stolp).

img_2842

img_2845

När man ska byta färg, gör det när man börjar på ett nytt varv. Som bilden ovan visar. När man bytet färg byter man bara tråd, låter den andra hänga kvar, den kan man fästa fast när man är klar.

img_28481

img_2850

Sen är det bara att fortsätta tills man fått önskvärd storlek. Jag tänkte kanske göra en JÄTTESTOR mormorsruta, fast det kanske blir lite konstigt med en fyrkantid filt – vi får se…

/Hanna

7 svar to “Mormorsrutor – steg för steg”

  1. fittforcefive Says:

    skitbra! satt o försökte virka de där rutorna, men hade glömt hur det var, nu minns jag igen, tack!
    /emelie

  2. fittforcefive Says:

    Skitbra Hanna! Hade tänkt lägga upp en liknande, men har inte orkat. Så nu slipper jag det 🙂

    /Sofia

  3. […] är den full med garn och mormorsrutor, det ska bli en ny filt men den här gången mer nördig, inspiration härifrån. Tetris passar […]

  4. hej. du skulle inte kunna förklara för mig lite mer ingående hur man gör dom där stolparna? jag har kommit till att jag satt ihop ringen och gjort 3 luftmaskar. men sen förstår jag tyvärr inte längre. vore supergulligt om du kunde hjälpa mig med det=)

  5. Ett litet tips, istället för att köra varvet runt runt och runt, så är det bättre att vända när du gjort ett varv så slipper du få den där vridna looken på rutorna… fina grejer du gjort 🙂

  6. Hej!
    Verkligen jätterolig blogg, blir jätteinspirerad!
    Men får inte ihop det här med mormorsrutorna..jag får inte ihop det här med stolparna, hur ska man börja andra stolpen? När jag gör blir det bara som en liten blomma 🙂
    Jag har alltså kommit lika långt som Linn svarat 19 april.
    Tack

  7. fittforcefive Says:

    Elli och Linn: Förstår ni om ni kollar virkskolan 2 https://fittforcefive.wordpress.com/2009/05/19/virkskola-2/ där beskrivs hur man gör stolpar. hjälper det eller är det nått annat som är problemet?

    /Sofia

Kommentera

