Mönstrad sjal

Här är en sjal som jag just har virkat. Mönstret kommer från Drops design där det finns massa gratismönster. Jag använde samma garn som jag gjorde en bebiskofta i nyss, det blev en hel del över. Till sjalen användes kanske 70 gram bomullsgarn. I beskrivningen står det mycket mer, men den är virkad med dubbla trådar.

Sjalen består av 21 hela rutor/blommor, man virkar först en hel blomma, sedan vid den andra så på sista varvet virkar man fast den i den första blomman. Detta råkade jag missa (var väl fortfarande inne i hur man gör mormorsrutor) och gjorde därför 7 stycken rutor som jag sedan fick sy/knyta fast, vilket ledde till en hel del massa extra trådar att fästa, men hellre det än att repa upp och göra om tyckte jag då, nu hade jag nor hellre repat upp sista varvet på de istället. Men gjort är gjort. Det var dock lätt att missa det i beskribningen, för det kommer längre ner, så om någon skulle försöka sig på att virka sjalen så tänk på det!

Jag har inte virkat såna här mönster förut, första blomman var svår och jag fick göra om massa gånger för att förstå hur det faktiskt skulle bli, men efter första blomman gick det bara lättare och lättare. Så den är definitivt lättare att göra än vad den ser ut att vara, så länge man lyckas palla med beskrivningar med massa lm, st och fm.

/Sofia

2 svar to “Mönstrad sjal”

  1. shittt va fin!

Kommentera

