Bebiskofta med strukturstickning och rullad kant

Jag har just stickat klart mitt första bebisplagg. Det blev en kofta i vinrött och svart och mönstret kommer från boken Barnkläder- sy och sticka till barn 0-3 år från Ica bokförlag. Tyvärr lyssnade jag inte helt på tipset om att deras mönster är väldigt breda, trodde det bara gällde symönsterna och inte stickmönsterna, men men, jag får pröva om den funkar sen när bebisen kommer.

Jag valde att ha en färg på själva tröjan och en annan på kanterna, tyckte det blev lite roligare så. Strukturstickningen går ut på att man på avigvarvet ragelbundet (tex var 5:e maska) gör en rätmaska medan övriga är aviga. Det är väldigt enkelt, så länge man håller koll på hur ränderna ändrar sig i och med utlägg och intagning.

Så här ser rullkanten ut i närbild. Den rullar sig i och med att första aviga varvet görs istället som ett rätvarv, sen rullar den sig automatiskt och man behöver inte fålla eller något.

I och med att den ska passa på en bebis så har jag gjort ett sprund i ena sidan, jag sydde fast två knappar och virkade knapphål och några extra varv innan som lappar över.

Jag får se vad nästa bebisprojekt är, hittade den här förut idag  tyckte den var väldigt söt och rolig att göra, men det gäller att ha garn i många olika färger, så vi får se hur det blir

/Sofia

3 svar to “Bebiskofta med strukturstickning och rullad kant”

  1. skitsnygg sofia! kram på dej.

  2. […] från Drops design där det finns massa gratismönster. Jag använde samma garn som jag gjorde en bebiskofta i nyss, det blev en hel del över. Till sjalen användes kanske 70 gram bomullsgarn. I […]

Kommentera

