Bebisfilt av mormorsrutor

Jag håller på att virka en filt till min bebis som kommer i slutet av januari. Jag hittade några nystan mjukt rött ullgarn (merino ull) hemma hos min mamma och kom på att jag skulle virka en filt av det. Men det är tråkigt med enfärgat så jag inhandlade även vitt och svart. Sen satte jag igång.

Nu har jag gjort drygt 60-70 stycken. Jag har varierat mellan enfärgade, tvåfärgade och trefärgade rutor och har alla kombinationer av av färgerna (förutom rött och vitt, tycker inte kombon är så fin). Så jag har 13 olika varianter av rutor och jag tror att 10 av varje är lagom. Just nu har jag 100 gram garn av varje färg, men jag tror att jag kommer vara tvungen att komplettera med mer, i varje fall den svarta.

Jag började virka rutorna i onsdags förra veckan och har kunnat sitta på jobbet och virka, det är väldigt lugnt nu under sommaren så det passar väldigt bra att sitta och virka och få tiden att gå.

Förhoppningsvis är filten klar inom någon vecka, det stora projektet blir att sy ihop alla rutor, så det kanske tar lite längre tid. Men jag har ju på mig till slutet av januari innan den ska börja användas. Jag lägger upp en bild på den färdiga filten senare. Jag tänkte även lägga upp bilder och beskrivning av hur man virkar mormorsrutor steg för steg, men det kommer när jag har tillgång till fler bilder.

Ett svar to “Bebisfilt av mormorsrutor”

  1. Snälla hjälp mig 😀
    Det är så att jag ska få bebis i Maj- Juni..och är jätte sugen på att virka en sån underbar filt som du har gjort..men jag är inte van med att virka.. hur gör man för att komma igång.. samt hur svänger man eller vad det nu heter.. ja vill också göra rutor och fint som du ?!

Kommentera

