Att sy en klänning -steg för steg

Den här kläningen sydde jag häromdan, med ett gammalt tyg min mamma köpt i Sydafrika.

Så här gör du, steg för steg:

1. Klipp ut en rektangel som är så bred som du vill att kjolen ska vara lång. Kortändan på rektangeln blir längden på din kjol. Mät på dig själv och välj hur lång du vill ha den. Rektangelns långsida kan ha lite olika längd beroende på hur puffig du vill att kjolen ska vara.

2. Sicksacka alla kanter. Sy längs den ena långsidan raksöm med stort avstånd, utan att backa varken i början eller i slutet. Dra i trådens ändar så kommer tyget stt skrynkla sig. Dra tills tyget blir lagom brett för att passa din midja, men lämna lite extra till sömsmån och dragkedja.

Såhär blir det när du drar:

3. Klipp ut en till, mindre rektangel. Denna del ska vara ”mittendelen” på klänningen, dvs. den delen som sitter från midjan upp till under bysten. Mät på dig själv hur stor denna rektangel ska vara genom att mäta din midja (vilket avgör hur lång långsidan ska vara) och hur långt avståndet är mellan undersidan av dina bröst till midjan (detta blir kortsidan). Glöm inte sömsmån. Sicksacka alla kanter.

4. Nu ska du klippa ut delen som är typ BH-delen. Klipp ut en ny rektangel i en storlek som täcker dina bröst. Jag valde att klippa ut en liten bit (den lilla biten som syns på bild) på varje ovansida för att ge en viss form, välj själv hur du vull ha din överdel. Sicksacka kanterna. Det viktiga är att inprovningarna sitter bra. Mät ut vad som passar på dig, nåla och sy. Jag gjorde två inprovningar, en på varje underdel av brösten (se bild). Sy

5. Så här långt har vi kommit:

6. Nu ska vi sy ihop allt… Nåla fast mittendelen till kjolen och sy. Det kan vara lite svårt eftersom kjolens kant är alldeles skrynklig, men nåla noga och sy försiktigt så ska det nog gå. Klicka på bilden så kan du se den mycket, mycket större…

7. Sedan kan du nåla fast ”BH-delen” till mittendelen. Kolla så att den sitter precis där du vill ha den i förhållande till var dragkedjan ska sitta. Sy fållen på alla delar. I sista stund bestämde jag mig för att göra en v-ringad ryggdel, så jag vek ner kanterna på ryggdelen i diagonalform och sydde fast. (se bild)

8. Sy fast axelband. Du kan antingeng sy egna av tyg, eller så kan du göra som jag och ta några gamla snören.

9. KLART! Allt som allt kostade denna klänning bara 30kr att göra. Det enda som kostade var dragkedjan och tråden.

PS: Jag är nybörjade på att sy, och gjorde en massa misstag på vägen. Ni som läser det här kanske har förslag på hur jag kunde sytt på något annat sätt, så skriv gärna om ni har nåt tips som kan göra det hela enklare! tack!

Hoppas ni gillade klänningen och att ni kan ha anvädning av mina förklaringar!

32 svar to “Att sy en klänning -steg för steg”

  1. hej, jag undrar vart man syr dit dragkedjan? är det i sidan, eller där bak?
    jättebra tips, fin klänning!🙂

  2. gud vad kul att du la upp förklaring och allt, jättebra, lätt att följa. forstätt sy!!

  3. Alexandra Says:

    Hej, jättefin klänning! Ska ha den som inspration, och följa dina steg till punkt och pricka, nu när jag ska försöka sy en egen x)

  4. hahah, ”klänning jag sydde här om dagen” du måste skämta med mig, klänningen är underbar! skulle ta år och dar innan jag skulle vara klar med den, men tack så jätte mycket för tipsen om hur man syer en klänning har letat ett tag nu🙂
    tack!

  5. fittforcefive Says:

    Hej alla! hoppas ni haft användning av beskrivningen, det är faktiskt lättare än vad det ser ut…:)
    Julia: dragkedjan har jag sytt där bak, men det kan du välja själv vart du tycker blir snyggast.
    Tack för responsen!
    Kärlek till er
    /Martina

  6. […] steg för steg. Den här klänningen har fler detaljer och en klockad kjol till skillnad från den tidigare beskrivningen med “puff-kjol”. Mycket liknar dock den förra klänningen som jag berättade om, så ta gärna hjälp av båda […]

  7. Hejsan! Verkligen super snygg och häftigt klänning:) I like it! Tänkte höra om du vet var man ska gå om man vill hitta färdiga modeller av ”de senaste” klänningar, typ öppna ryggar o även fram till?:) var tror du jag ska börja leta?😉

  8. fittforcefive Says:

    Hej Sofie! jag brukar faktiskt inte sy efter mönster, men du kan hitta mönster till olika klänningar i affärer där de säljer tyger. Vet inte om det är just de ”senaste”.. Vissa välkända modetidningar har också mönster-tidningar som de ger ut. De kan du hitta där de säljer tidningar, i tygaffärer och på nätet. Och gillar du retro-stilen så kan du hitta en massa snygga 60-70-talsmönster på second hand. Hoppas du hittar nåt du gillar! Lycka till! /Martina

  9. Hej jag undrar om du tar emot beställningar på dessa klänningar?
    Har själv försökt sy men symaskinen gick isönder.
    Tycker den är helt underbar.
    Om du nu vill sy den så hör av dig till min blogg eller på min msn.
    Jag är villig att skicka eget tyg till dig samt betala dig för jobbet.
    Mvh emma .
    p.s jävligt snygg blogg🙂 !

  10. Riktigt snygg gjort! är intresserad av att börja ”sy” och är intresserad av mode och kläder, första steget blir ju att köpa en symaskin.. har du något annat tips?=)

  11. Jättefin klänning, gillar hur den ser ut på ryggen! Skitsnyggt. Ska sy en precis likadan, eller ska iaf försöka😛 Sätt upp flera modeller!😀

  12. Jättebra att du la upp !😀

    Nu är det bara att försöka göra en Egen😀

    TACK!

  13. Jättefin klänning! Tack så mycket för den enkla beskrivningen, ska prova jag också nu.

  14. Vad roligt det var och se hur enkelt det var att sy . Toppen!

  15. Mycket mycket fin klänning! Mycket inspirerande. Dax att ta fram symaskinen och tyget jag köpt i Afrika.

  16. shit , älskar klänningen . ja då ska man prova göra en egen !
    tack för du la upp detta , =D .

  17. fittforcefive Says:

    petra: ett tips är att prova sig fram på olika stuvar så att man lär känna sin symaskin. Det kan kännas lite osäkert i början när man ska trycka på pedalen, och olika maskiner svarar olika på trycket. Så prova att sy olika sömmar på överblivna tygbitar, prova gärna olika material också. Sen rekommenderar jag att kolla runt på nätet och på syforum, där det finns massor med information och tips för de som vill lära sig sy.

    Lycka till!
    /Martina

  18. hej! jättefin klänning och bra och enkla instruktioner! Jag tänkte försöka sy en liknande eller lika dan. Hur mycket tyg använde du allt som allt? och ungefär hur lång behöver dragkedjan vara?
    igen, väldigt, väldigt fin klänning!🙂

    //Felicia

  19. fittforcefive Says:

    Hej Felicia! Dragkedjan är ca. 20 cm. Eftersom klänningen är taight upptill och inte stretchig behövdes en lite längre dragkedja för att komma i den! Hur mycket tyg jag använde är jag osäker på eftersom det var ett tag sen jag sydde den nu, men tyget till kjoldelen är 130×45 cm. Tänk på att du kanske vill ha en lite längre eller kortare kjol än den jag gjort, beroende på din längd och smak! Till de övriga bitarna behöver du ca. 70x 25cm tyg till. Alltså max 150×50 stort tyg allt som allt kanske? Ett tips är att ta mått på dig själv: bystmått, midjemått, osv. och mät hur lång du vill att kjolen ska vara osv. (ner till knäna, eller över/under dem). Skriv upp dina mått och bestämm tygmängden lite utifrån det!

    Lycka till!
    /Martina

  20. gud vilken fin klänning du har gjort!

  21. UNDERBART fin klänning! Otroligt söt! Ska försöka göra en egen med hjälp av dina bra beskrivningar! Kan ni inte lägga upp fler klänning step by step för olika plagg?🙂 Hade varit jätte roligt och inspirerande!

  22. Hej gillar din klänning den e super snygg! min blev bra smart att lägga upp step by step

  23. Mycket illustrativt för en absoulut nybörjare. Tack för att du delade med dig /Marie

  24. […] 1. Att sy en klänning steg för steg […]

  25. Jättefin klänning!
    Har letat efter ett bra mönster länge, så nu ska jag nog ge mig på ett försök!

  26. Jag hittade ditt ”klänningsrecept” och fick inspiration. Jag sydde om en gammal kjol som var alldeles för lång till en jättesöt klänning efter ditt mönster, och jag är supernöjd! Den ska jag vara snyggt klädd i i sommar! Tack för inspirationen och det lätta och bra mönstret!

  27. mathilda Says:

    Jättefin klänning, tror jag ska sy en i helgen så man kan ha den på sommarlovet!🙂

  28. Herregud va bra!
    Jag har fått för mig att sy min egen balklänning, endast för att vara den enda som har en sån. Jag vill också ”drapera” så som du gjort med din klänning, dock ska min vara lååång. Nu blev jag riktigt sugen, nu när jag har din guide alltså! Skitsnygg klänning och tack!!

  29. Jättefin. =)
    Och bra förklaring. Jag använde det här för att sy en liknande klänning, men jag sydde den från två skjortor.
    =)

  30. Jätte fint – toppen – skickar länken till min dotter som just nu upptäckt tjusningen med att göra egna kläder. T A C K

  31. Åh..testade detta, men sedan när jag skulle dra i trådarna så gick båda av & det funkade aldrig riktigt?..
    *Besviken*😦

  32. fittforcefive Says:

    man måste dra lite i taget, försiktigt.. prova igen!🙂