Svart kjol med veck och blå kant

Jag har just sytt klart en kjol. Jag använde svart bomullstyg och en tunn kjol som ingen ville ha eller använda.

Så här ser kjolen ut

När jag sydde den använde jag inget mönster utan det jag gjorde var att först mätte jag stussen (där man är som bredast) och klippte ut en bit som var så lång (plus sömnsmån) och cirka 20 centimeter bred.

Efter det tog jag tyget som var kvar och gjorde en lagom längd. Denna del blev ungefär 3 meter lång tror jag. Efter det tog jag den lilla tunna mönstrade blåa kjolen jag hade hemma och klippte i remsor som jag sydde ihop, vilket blev kanske 5-6 meter.

När de blå bitarna var ihopsydda sicksackade jag hela och sen sydde jag en tråd med långa stygn med låg trådspänning. Sen drog jag i ena tråden så att allt rynkades.

Sedan nålade jag fast den blå bården på det långa svarta tyget, här fick jag rynka ihop det blåa lite mer och jämka tills det blev bra.

När detta var klart var det dags att ordna den övre svarta delen, jag sydde inprovningar och lämnade utrymme för dragkedja.

Efter detta mätte jag hur många och långa veck jag skulle göra, det blev 3 på varje sida á 8 centimeter.

Efter detta skaffade jag mig en 10 centimeters dragkedja som jag sydde fast. Sedan fållade jag bara överkanten i och med att jag ändå vill ha den på höfterna så behövs ingen midja.

2 svar to “Svart kjol med veck och blå kant”

Kommentera

