Sofias Emma Goldmanbroderi- nu färdigt

Det färdiga resultatet:

Efter att ha avslutat det anarkistiska bageribroderiet har jag fått blodad tand när det gäller anarkistiska broderier på tema bröd/bakning. Därför håller jag nu på och broderar en bild av Emma Goldman, den kända anarkisten från sekelskiftet 1900 (läs mer här). Vidare ska jag brodera ett citat från henne som går ungefär:

Kräv arbete. Om de inte ger er arbete, kräv bröd.

Om de nekar er bägge, ta bröd.

Den teknik jag använder heter Petit Points och är som halva korsstygn (alltså sneda stygn, men inget stygn som korsar).

Hur har jag då gjort?

Jo, fört letade jag rätt på en bild jag ville ha, i det här fallet en an de två mest kända bilderna på henne, den andra är hennes mug-shots som ser ut så här:

Jag valde dock denna bild istället:

Med hjälp av ett bildprogram så fixade jag så att det såg ut så här istället:

Tanken är alltså att jag ska sy alla bruna fält i samma färg och att övriga ska täckas med någon annan färg, fast först ska jag ju dock skriva citatet.

När jag kommit så här långt skrev jag ut bilden (skrev ut den i ett par olika storlekar för att se vilken som passade bäst med ramen). Efter det kalkelerade jag av bilden på bottenväven, som är ett fintrådig bottenväv (för att detaljerna ska bli tydligare, tänk pixlar). I och med att hela ska täckas med stygn så gör det inget att rita direkt på, det kommer ändå döljas.

Efter det sydde jag konturerna på Emma, och sedan fyllde jag i henne. Efter det valde jag typsnitt och placering. Typsnitten hittade jag i en gammal märkbok som jag har hemma

Nu återstår att hitta en affär som säljer broderramar och det verkar lättare sagt än gjort. Funderar på om jag ska lösa det på något annat sätt, ska fundera på det.

5 svar to “Sofias Emma Goldmanbroderi- nu färdigt”

  1. Så fin!

  2. […] juli 22, 2008 · Arkiverad under Broderi, Sofia &#183 Tagged brodera, emma goldman, Petit Point, spännram Äntligen hittade jag en ram i rätt storlek som passade till mitt broderi som jag tidigare skrivit om (se här). […]

  3. Det var det finaste broderi jag nånsin sett, tror jag! Så himla vackert!

  4. Vad heter bildprogrammet du använde för att göra om bilden?
    Tackar för svar!

    MVH//Raul

  5. fittforcefive Says:

    Jag kommer inte ihåg, men jag har hittat ett bra program (som jag inte provat än, men verkar lovande) http://www.microrevolt.org/knitPro/

Kommentera

