Sofias örhängestavla

När man har örhängen har man oftast väldigt många av de. Det svåra kan vara hur man ska förvara dem. Innan jag gjorde min örhängestavla hade jag ingen lösning alls, då låg de lite här och där, i nån skål, på hyllan vid sängen, i badrumsskåpet, i nesesären osv. Jag hade helt enkelt inte koll på var de var och det var alltid svårt att hitta rätt och hitta bägge två.

Så här ser tavlan ut som jag gjorde med örhängen

Så här ser tavlan ut utan örhängen.

Det jag gjorde var att jag tog en skiva som jag hade liggandes hemma. Sedan tog jag ett lila bomullstyg som jag spände fast och satte fast med hjälp av en häftpistol.

Efter detta tog jag silverbrodertråd. Jag broderade med dubbel tråd, kommer inte ihåg vad stygnen heter. Jag improviserade fram mönstret. Det blev någon form av växtliknande figur. När jag kände mig nöjd med silvret tog jag en grön brodertråd och sydde spretiga blommor. Tanken från början var att jag skulle hänga örhängena på silvertråden, alltså kroka fast hängena direkt i tråden. Detta insåg jag att det inte skulle fungera efter att ha provat. Det skulle inte vara smidigt eller hållbart.

Det jag gjorde då var att jag tog ståltråd. Jag gjorde på vänstra sidan ringar, detta gjorde jag genom att snurra. Först en böj utåt (där själva örhänget ska sitta) och sedan några gånger runt ögglan, ner mot tavlan som fäste. sedan körde jag ner ståltråden på baksidan och upp på ett annat stället. Som man ser är placeringen oregelbunden och storleken på öglorna är olika.

På den högra sidan gjorde jag istället krokar. då tog jag istället ståltråd som blev dubbel (upp ur tavlan, ner i tavlan) och sedan snurrade ihop. Anledningen till att jag gjorde krokar också är att jag har ganska många örhängen som inte har några krokar, som jag sätter fast på ett par lösa krokar vid användning, dessa kan alltså inte sitta i öglorna som är på vänster sida. Egentligen kan kompletta örhängen hänga på krokarna också, men den krokidén kom jag på när öglorna redan var färdiga.

Det som är bra med de oregelbundet placerade krokarna/öglorna är att det går att göra nya utan att det skulle förstöra något mönster. Nu börjar dessutom krokarna/öglorna ta slut, så snart blir jag så illa tvungen att sticka sönder fingrarna i ett försök att göra nya krokar/öglor.

2 svar to “Sofias örhängestavla”

  1. […] Genom att virka en rektangel med det mönster man önskar och hänga upp den på väggen… Eller som här, bara över stolsryggen. Enkelt och snyggt! En annan modell finns att se här […]

Kommentera

