Sofias örhängen

När jag fyllde år förra året fick jag ett presentkort på panduro av min svärmor. Jag funderade på vad jag skulle passa på att köpa där, det är ju oftast alldeles för dyrt för att man ska unna sig särskilt mycket. Efter mycket funderande kom jag fram till att jag skulle satsa på örhängen. Sagt och gjort jag köpte lite olika pärlor, ståltrådar, krokar och en multitång.

Resultatet blev följande:

När jag gjorde dessa örhängen använde jag ett grönt tema. Jag hade köpt ett rör med olika slags gröna små pärlor, även grön ståltråd och två stora platta gröna pärlor. Jag hade ingen egentlig plan eller tanke när jag gjorde dem, utan bara improviserade fram resultatet. Jag fäste fast de i varsina krokar, vilket jag inte har någon bra metod för, utan jag snurrade bara runt lite ståltråd runt örhänget med hjälp av tången. Förhoppnignsvis håller det.

Detta är ett halssmycke. Som man ser är det samma stora pärla som i örhängena ovan. Även här improviserade jag bara fram. Det jag gjorde var att jag hade ståltråds pinnar med en ögla i ena ändan som jag hade köpt på panduro. När jag gjort tillräckligt många så satte jag fast de på ståltråd som jag först hade fäst i den stora pärlan. Mellan varje pärlpinne satte jag en silverpärla

Dessa örhängen gjorde jag genom att ta en stor pärla som jag gillade, sen tog jag en lång ståltrådsbit i i samma färg. Sen snurrade jag runt på ståltråden fram och tillbaka med multitångens runda del. Som man kan se är de två örhängena inte i närheten av lika, vilket jag bara tycker är snyggt, det hade varit omöjligt att göra de eakt lika ändå.

Dessa örhängen gjorde jag genom att ta långa ståltrådar. Till ett örhänge hade jag 5 stycken långa ståltrådar. Ena hälften av ståltrådsbiten hade röda pärlor, andra hälften svarta pärlor. Mellan de svarta och röda pärlorna satte jag en stjärna. Efter detta snurrade jag ståltråden så att den röda och svarta delen snurrade runt varandra. När jag gjort detta på alla satte jag alla på en liten ring, sedan sattes ringen på ett örhänge.

Dessa örhängen är de jag har använt oftast. De är enklast och snyggast enligt mig. Det jag gjorde var att jag (återigen) tog en lång ståltrådsbit, jag fyllde ståltråden med små svarta pärlor. Sedan satte jag ihop de två ändana (kanske inte så fint). Sedan formade jag ståltrådsringen till stjärnor. För att det ska hålla krävs en ganska tjock ståltråd, annars skulle den bara omforma sig ständigt, vilket dock kan förekomma, men det är lätt att justera. Slutligen satte jag fast sjävla örhängena med hjälp av en lite ståltrådsring.

Detta var de örhängen (och hängsmycke) som jag har lyckats producera, fler kanske kommer, för pärlor har jag fortfarande kvar.

4 svar to “Sofias örhängen”

  1. Du kan inte tänka dig att sälja de med stjärnor ? (A) Skitsnygga !! De rödsvarta. De helsvarta är också skitnsygga, men de rödsvarta vinner helt klart! :O

  2. fittforcefive Says:

    Jag använder alla mina örhängen, du kan ju göra egna eller så kanske jag kan göra en ny uppsättning, just nu finns dock ingen tid, har en 6 dagars bebis hemma som tar den mesta fokus🙂 men sen kanske.

    /Sofia

  3. Hej
    Jag skulle vilja veta om du säljer sådana örhänge som är i svart7rött ostjärnopr men i helt svarta och stjärnor?
    MVH Silla

Kommentera

