Anarkistiskt broderi

Jag har sedan i höstas hållt på med ett broderi. Det ska bli en traditionell väggbonad (typ ”hem ljuva hem”) men istället för någon fånig mening har jag tagit det gamla anarkistiska slagordet ”Vi vill inte ha vår del av kakan. Vi vill ha hela jävla bageriet.” Utöver det är det två maskerade bagare, beväpnade med kavle och bakspade. Som avslutning gjorde jag en kant av myrgång och sedan fållade jag det hela runt.

Så här blev resultatet:

Jag har fotat processen, så nedan kan man se alla steg, från första till sista.

Det första jag gjorde var att leta rätt på vilket typsnitt jag vill ha på bokstäverna. Jag valde de snirkligaste korstygnsbokstäverna jag kunde hitta i mina broderiböcker/häften. Den här boken kommer från min mamma, hon har antagligen hittat den på loppis.

När jag valt typsnitt så ritade jag av bokstäverna så att det blev en storlek som man faktiskt kunde se och använda sig av. Just när man gör såna här bokstäver eller annat mönster där det är enskilda steg här och där är just att se hur det ska vara, för man måste typ se det färdiga resultatet för att se om det faktiskt blev rätt.

Bagaren som broderas har jag tagit från samma märkbok, fast den var från början en folkdansande bård. Jag förstorade den dessutom och la till förkläde, kavel och maskering.

Första raden färdig. Det var i september 2007

Andra raden färdig. Slutet av oktober

Tredje raden färdig. Slutet av november

Hela texten är färdig. Nu i maj. Mellan november och maj gjorde jag helt enkelt inte så mycket på broderiet. På FFF träffarna gjorde jag annat, som örngotten från tidigare inlägg. Det är ofta så det blir, att man börjar, blir inte färdig, lägger ifrån det och förhoppningsvis tar man tag i det igen och fortsätter och slutför.

Nu håller jag på med bagaren. Tillskillnad från skssen ovanför struntade jag i ögonen, de hade blivit konsitigt med dem tror jag.

Observera att bagaren har svart och vit rutiga byxor, precis som bagare har. Jag är inte klar med högerhanden och kaveln än.

Jag bestämmde mig för att göra två bagare, med lite olika outfits och beväpning. Som man kan se har jag även gjort så kallad myrgång runt hela broderiet som en avslutning, något som jag just lärde mig av min mormor. Tvärr hade jag inte tillräckligt med lintråd för att slutföra det hela. Men så av en slump var jag på en andra handsaffär där de sålde små påsar med lintråd i olika färger och där fanns det en tunn, ljus lintråd.

För att göra myrång tar man en, nästan sytrådstunn lintråd.

Man börjar i nedre vänstra hörnet.

Därifrån sticker man nålen till övre vänstra hörn, hörnet är tre trådar ovanför nedre vänstra hörnet.

Från vänstra övre hörnet hoppar man ner till högre hörnet, tråden kommer alltså att gå diagonalt på baksidan.

Även här är det tre trådar från vänstra nedre hörnet.

Efter det går man upp till högra hörnet, tre trådar från nedre högre och tre trådar från vänstra övre hörnet.

Därifrån dyker man upp i nedre vänstra hörnet och direkt över till nedre högra hörnet.

Sedan upprepar man bara proceduren gång på gång. Vid första lilla rutan måste man göra det övre strecket innan, sedan blir ju det första nedre strecket den andras övre streck.

Det tog sin lilla tid och färdigställa broderiet, men jag är mycket nöjd med mitt resultat, nu ska jag gå till nästa. Funderar på att brodera en siluett med Emma Goldman och ett citat från henne.

6 svar to “Anarkistiskt broderi”

  1. De här anarkistiska broderierna som du gör är verkligen jättefräcka. Inga mesiga ordspråk utan raka rör! Jag blev verkligen inspirerad när jag såg dem. Hmm, kanske kan man hitta något roligt att brodera..

  2. fittforcefive Says:

    Tack så mycket. Det var ju det som var planen, att göra på traditionellt sätt, men att budskapet skulle vara något mer otraditionellt. Roligt att det inspirerar!

  3. Hej!

    Jag har precis hittat till eran blogg och tittat på era saker. Fint broderi! Jag är på planeringsstadiet att göra nåt liknande men har inte valt text än…

    Tänkte bara tipsa dig/er om att det finns en amerikansk (tror jag) hemsida på lite samma tema, klassiska korsstygnsbroderier typ märkduk men med lite mer frispråkiga budskap. Jag kommer inte ihåg adressen men googla på subversive cross stitch så hittar du den. På svenska finns en bok av Annika Huett, ”Korsstygn på nytt” som också handlar om samma sak.

  4. Hej…
    kollat in er sida. Håller också på med broderi men det peppar verkligen att pyssla vidare när jag ser era snygga bonader.
    Anarkia total!

    //hailey

  5. Så sjukt snyggt!

Kommentera

