Virka en pusselboll- steg för steg tutorial

På stick- och virkcommunityn Raverly hittade jag ett fantastiskt mönster till en pusselboll. Jag har sett såna bollar förut, men då såna som man syr. Jag insåg då att sy en kommer jag aldrig orka göra med hundratals små sömmar, så när jag hittade det här mönstret blev jag fast.

Jag har översatt mönstret till svenska och här kommer beskrivningen med tillhörande bilder. Observera att det inte är mitt mönster utan det är helt och hållet Dedris mönster.

Virkad pusselboll

Du behöver:

  • Två olika färger garn. Jag använde Svarta fårets Tilda i ljusgult och mörkgult/orange
  • Virknål 3.5 (i mitt fall)
  • Stoppning

Man virkar ihop alla delar, så någon nål behövs inte.

Förkortningar:

lm: lösmaska

fm: fastmask

tills: tillsammans

Bollen består av 12 kilar och 3 killockskedjor, dessa kommer resultera i tre ringar som monteras ihop till en boll.

Kil

Gör 12 stycken

(Lösmaskorna vid vändning räknas inte)

  1. 2 lm, 3 fm i 2:a från nålen, 1 lm, vänd (3)
  2. 2 fm i varje fm, 1 lm, vänd (6)
  3. *1 fm, 2 fm i nästa* x 3, 1 lm, vänd (9)
  4. *2 fm, 2 fm i nästa* x 3, 1 lm, vänd (12)
  5. *3 fm, 2 fm i nästa* x 3, 1 lm, vänd (15)
  6. *4 fm, 2 fm i nästa* x 3, 1 lm, vänd (18)
  7. *5 fm, 2 fm i nästa* x 3, 1 lm, vänd (21)
  8. *6 fm, 2 fm i nästa* x 3, 1 lm, vänd (24)
  9. *7 fm, 2 fm i nästa* x 3, 1 lm, vänd (27)
  10. *8 fm, 2 fm i nästa* x 3, 1 lm (30) Vik på mitten och virka ihop kortsidorna med 9 fm. Varje maska går igenom båda sidorna. 1 lm för fästning. (Se bilder för förtydligande)

En färdigvirkad kil.

Virka ihop kortsidorna

Färdig kil.

12 färdiga kilar.

Killockskedjor

Gör 3 stycken

1. 2 lm, 2 fm i 2:a från nålen, 1 lm, vänd (2)
2. 1 fm i varje fm, 1 lm, vänd (2)
3. 2 fm i varje fm, 1 lm, vänd (4)
4. 1 fm i varje fm, 1 lm, vänd (4)
5. 2fm, 1fm, 1fm, 2fm, 1 lm, vänd (6)
6- 9. 1 fm i varje fm, 1 lm, vänd (6)
10. 2 fm tills, 1 fm, 1 fm, 2 fm tills, 1 lm, vänd (4)
11. 1 fm i varje fm, 1 lm, vänd (4)
12. 2 fm tills * 2, i lm, vänd (2)
13. 1 fm i varje fm (2)
14. 2 fm tills (1)

Upprepa steg 1-14 tre gånger till så det blir en sträng av 4 killock. 1 lm för fästning. Se bilder för att förstå processen bättre.

Ett killock

Påbörjat andra killock

Färdiga killockskedjor (kil-locks-kedjor)

Montering

 Använd kilfärgen eller en tredje färg för att virka kanterna.

Se bilderna för att förstå processen bättre.

För igenom virknålen första maskan på kedjan med killock och genom öppningen på en av kilarna. Virka fm genom båda lagren, virka genom hela övre kanten med 15 fm. Gör på samma sätt med nästa kil och fortsätt så alla fyra locken sitter fast på ena sidan. Vid fjärde vänder du och virkar ihop andra sidan också, fyll med stoppning medan du virkar. När du kommer till den sista kilen (där du började) så virkar du ihop början och slutet av kedjan så det blir en ring. Fäst ordentligt.

 Gör likadant på de andra två killockskedjorna.

 Montera ihop de tre delarna till en boll. Antingen syr du ihop de så de sitter fast, eller så låter du det vara ett pussel (roligare)

Samtliga delar i pusselbollen.

Virka ihop första kilen med första killocket i kedjan.

Virka hela överkanten av kilar och lock.

Stoppa under tiden som du virkar ihop andra sidan.

Gör klart hela kedjan.

Virka ihop början med slutet så de sitter ihop.

Fästning av början och slutet.

De tre färdiga delarna, påbörjad montering.

Den färdiga bollen.

Hoppas mönstret kommer till användning, säg till om det är något som är otydligt som jag borde ändra, jag är inte så van att skriva mönster. Kolla originalmönstret om något är osäkert.

/Sofia

6 svar to “Virka en pusselboll- steg för steg tutorial”

  1. Thank you, Sophia. Your photos are awesome. So clear. I hope your Swedish readers make tons of these 🙂 would you please link this blog to your ravelry project to help other ravelers find it?

    You have made my day!

    X dedri

  2. Hejsan – jag hittade din översättning och ser att du inte har talat om att bollen måste stoppas rätt så hårt (din stopping ser litet lös ut) annars förlorar den snart formen.

  3. murarstugemat Says:

    LM betyder inte lösmaska utan luftmaska.

  4. the

    Virka en pusselboll- steg för steg tutorial | Fitt Force Fives pysselblogg

  5. Hej! Jag vill gärna virka en pusselboll tillmin kompis bebis (och en till den som bor i magen) men jag ser bara bilderna och siffror på varven men ingen text. Är det min mobil som inte visar det eller är det nåt konstigt med sidan? Jag har läst texten nån annan gång men nu när jag har jöpt garn och ska sätta igång så är den borta😨 väldigt fina saker ni gör!! man blir superinspirerad och vill börja massa nya pysselprojekt nu på en gång! Ha det gott!

  6. http://www.gloucestercarrecovery.Com

    Virka en pusselboll- steg för steg tutorial | Fitt Force Fives pysselblogg

Lämna en kommentar